afwijkende hotelrekening

Vraag gesteld door ernestine op 23 februari 2015

Geachte hr/mevr.
Op 14 feb. 2015 checkten wij in in Parkhotel Den Haag.Betaalden de hotelkosten,maar die bleken 150 Euro minder te bedragen dan dat wij bij de reservering overeen waren gekomen.Wij vroegen de baliemedewerkster of het bedrag klopte en alles voldaan was waarop zij bevestigend beantwoordde,alleen moest nog 50 Euro borg betaald worden voor de garage.Voor de garage konden wij geen recu ontvangen. Bij uitchecken wilde de baliemedewerker ons alsnog de 150 Euro in rekening brengen daar de medewerkster een fout had gemaakt. In eerste instantie hebben wij geprotesteerd tegen hun slechte communicatie en weigerden te betalen.wij hadden niet gevraagd om korting maar kregen ze.
Hoe dien je om te gaan in deze situatie ? Moesten wij nu betalen of niet ?

Antwoord van David

ANWB Expert

U geeft aan dat er een fout is gemaakt door de medewerkster. De hotelkosten bleken 150 euro minder te zijn. U spreekt van een korting die u kreeg, maar het is de vraag of dit als korting gezien kan worden. U heeft bij het reserveren van de hotelkamer een overeenkomst gesloten waarbij een prijs is vastgesteld. Deze is bindend.  Doorslaggevend in dit soort situaties is vooral hoe feitelijk een en ander is verlopen. Heeft u een opmerking gemaakt over de ‘korting’ van 150 euro? Of is door de medewerkster aangegeven dat dit echt de juiste prijs was? Juridisch gezien kan er sprake zijn van een kennelijke fout, maar dat betekent wel dat u ter goeder trouw moet zijn afgegaan op het aanbod en geen reden had om hier aan te twijfelen. Nu er van te voren een prijs was afgesproken en dit uiteindelijk 150 euro minder was, is het maar de vraag of dit argument slaagt.