Wat te doen bij verschil van inzicht over garantie?

Vraag gesteld door Saskia Sandra op 17 januari 2017

Begin december kocht ik een tweedehandsauto. Drie weken later brandde het motorlampje en bleken de bougieskabels te moeten worden vervangen. Omdat ik drie maanden garantie had, heeft het garagebedrijf (geen Bovag) dat gedaan. Weer een week later brandde het lampje opnieuw. Volgens het autobedrijf was dit een sensor, en zou dat gemaakt worden onder garantie, waarvoor ik een afspraak met hen maakte. Omdat ik de boel niet betrouwde heb ik het in de tussentijd ook door een officiele ford garage laten checken; het bleek inderdaad een sensor, of de katalysator, en zij raadden mij aan eerst de sensor te laten vervangen (wat een paar honderd euro zou kosten). Nu belt de verkopende garage dat ze de sensor niet gratis gaan vervangen, omdat ik alleen drie maanden garantie heb op de hoofdmotor en de versnellingsbak (wat zwart op wit staat).
Wat kan ik hier nu aan doen? Een kapotte sensor waardoor het motorlampje gaat branden mag je toch onder de garantie verwachten? Wat zijn mijn opties? Ik sta zelf op het punt dat als zij niet op deze eis ingaan, ik ontbinding van de koop eis. Hoe sterk sta ik daar in? Het betreft een fordfiesta uit 2008 met 120.000 km gereden.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Begin december 2016 heeft u en tweedehands Ford Fiësta gekocht inclusief 3 maanden garantie op hoofdmotor en versnellingsbak.(2008/120.000km). Ford dealer heeft vastgesteld dat de sensor of de katalysator vervangen moet worden. Verkoper wil sensor niet kosteloos vervangen; valt niet onder de garantie. U vraagt zich af of u nu de koop kunt ontbinden.

De ontvangen garantie is een zeer beperkte garantie, die de naam garantie eigenlijk niet zou mogen dragen. De sensor valt niet onder deze zeer beperkte garantie.

Wettelijke garantie
Nu blijkt dat de auto niet deugdelijk is, en dus niet voldoet aan uw redelijke verwachtingen, kunt u zich beroepen op de zogenoemde 'wettelijke garantie', ofwel: conformiteit ex art 7:17 BW e.v.

Omgekeerde bewijslast
Nu het gebrek zich voordoet binnen 6 maanden na aanschaf, ligt de bewijslast bij de verkoper. Deze moet aantonen dat een en ander bij aflevering in orde was.

Kosten herstel voor verkoper
Op grond van art 7:21 BW dient de verkoper het gebrek te herstellen. Deze herstelkosten komen voor rekening van de verkoper.

Geschillenbeslechting
Mocht u er met de verkoper niet uitkomen, dan staat u de weg naar de Kantonrechter open.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.