uitvallen van bluetooth op radio in Ford Focus van 2011, met 5 jaar garantie. Valt vlg dealer niet onder garantie.

Vraag gesteld door garantie ford focus op 04 maart 2015

Op 17/2/2015 mijn Ford Focus naar Dekker Autogroep gebracht, na afspraak, omdat ik geen contact meer kon maken met de audioinstallatie vanuit mijn Samsung Galaxy. Ik heb 5 jaar garantie gekocht (extra) om financiele problemen te voorkomen. Voor deze behandeling 1 dag auto moeten huren en een aparte nota ontvangen voor de reparatie: code 386100 arb. loon Kabel Bluetooth software-update v/a stekker moduul rep. Bedrag incl. btw 67,52.
Man achter de balie deelde mij mede dat dit niet onder de garantie valt, net als bijv. wielen uitlijnen of lampen die stuk gaan. Wat een antwoord...

Ik heb de rekening meegenomen en nog niet voldaan omdat ik het daar niet mee eens ben. In de garantievoorwaarden staat ook dat: Onderdelen die aan normale slijtage onderhevig zijn, waaronder niet beperkt tot: aandrijfriemen, accu's, remblokken/voeringen (incl. schijven), gloeilampen, koppelingsplaten, uitlaatpijpen en dempers (katalysatoren wel gedekt), zekeringen, lampen, schokdempers en veerpoten, banden en accessoires. Naar mijn mening lijkt mij dit wel een geval van garantie, ik kan nergens bij of aan komen en het werkt ineens spontaan niet meer.

Wat is uw mening hierover?

Antwoord van David

ANWB Expert

Het is de vraag of Bluetooth als standaard of accessoire wordt gezien, nu laatstgenoemde nadrukkelijk wordt uitgesloten in de garantievoorwaarden. Mocht Bluetooth als accessoire gelden, dan kan er sprake zijn van non-conformiteit. Dat wil zeggen dat het product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die u van het product mag hebben. Het is dan van belang na te gaan wat een redelijke levensduur van het onderdeel is. In dit geval kunt u stellen dat u mag verwachten dat Bluetooth +-5 jaar goed functioneert.

Gezien de hoogte van dit bedrag is een juridische procedure geen reële optie, gezien de kosten en baten. Naar ik begrijp heeft u de auto nieuw gekocht. Dat betekent dat u bij de koop ook BOVAG garantie heeft gehad.  U kunt het probleem dan voorleggen aan De Geschillencommissie Voertuigen. Voordat u dit doet, dient u de verkoper in gebreke te stellen. U kunt dan een aangetekende brief sturen naar de dealer welke de reparatie heeft uitgevoerd. Daarin geeft u aan dat er sprake was van een gebrek dat onder de garantievoorwaarden valt en daarom kosteloos moet worden verholpen. U kunt ook overwegen om het bedrag ‘onder protest’ te voldoen, om zo eventuele verhogingen te voorkomen. U moet het bedrag dan wel zelf weer proberen terug te vorderen, dit kan via De Geschillencommissie.

Ten slotte verwijs ik u naar ons handige stappenplan, welk u kunt gebruiken.