storing en reparatie binnen 6 maanden na aankoop

Vraag gesteld door Jalber op 11 december 2015

Na lang zoeken in februari 2015 gekozen voor de aankoop een Toyota Avensis Wagon bij een garage 200 km verderop omdat deze wagen voldeed aan alle eisen die ik aan de aankoop stelde:
- Niet te oud (2010)
- Niet teveel kilometers (124.000)
- Automaat
- Trekhaak voor caravan
- Originele cruise control
En bij een volgens de site betrouwbare BOVAG garage die elke auto vóór verkoop goed na zou kijken.

Zelf vermelden zij op hun site:
Aflevering van een auto
De aanschaf van een auto is een hele investering. Bij aankoop van een auto bij A6.nl kunt u er ook met onze standaardservice op vertrouwen dat de auto uitstekend functioneert en dat u meteen veilig de weg op kunt. Wij kunnen u deze zekerheid bieden door een zeer strenge selectie en kritische inkoop. Verder bieden wij u de volgende mogelijkheden om met een gerust gevoel tot aanschaf over te gaan.

- Bij iedere auto een gratis tellerrapport opvraagbaar via onze website
- Bij binnenkomst iedere auto grondig technisch te inspecteren en te testen
- Uitleg van de auto bij aflevering

Proefrit gemaakt en auto naar vermogen nagekeken. Dat beviel allemaal prima en alles zag er goed uit. Alleen de cruise control konden we nergens vinden en er was geen onderhoudsboekje aanwezig.
Tijdens het verkoopgesprek bleek dat de cruise control ontbrak evenals het onderhoudsboekje. Over de cruise control deed de verkoper nogal luchtig: sorry foutje!
Een originele cruise control (slechte ervaringen met later ingebouwde cruise control) was voor mij juist cruciaal. Men bood aan om een niet originele cruise control in te laten bouwen voor € 450,--. Maar dan moest ik over een week terugkomen; dus weer een rit van ± 400 km. Daar voelde ik niets voor. Bovendien wilde ik een originele cruise control.

Over het onderhoudsboekje werd gemeld dat hij dit zou opvragen bij de vorige eigenaar en zou nasturen. Hoewel hij dat niet zo nodig vond omdat lease auto’s (deze dus ook) altijd goed worden onderhouden. Dus daar hoefden we ons geen zorgen om te maken. De auto was prima in orde. Ik heb ter plekke gebeld met een Toyota garage en deze meldde mij dat het achteraf inbouwen van een originele cruise-control mogelijk was tegen een redelijk bedrag.

Nu het “probleem” van de cruise control was opgelost en de auto verder prima voldeed aan al onze eisen, was ik bereid tot aankoop mits men ons tegemoet kwam inzake de cruise-control. Hun laatste bod was een korting van € 155,-- en een inruilprijs van € 700,-- op een Mitsubishi Space Star 1.8 GTI uit 1999 met 190.000 op de teller en van 1e eigenaar. Hoewel ook deze inruilprijs ver onder verwachting was, zijn we toch akkoord gegaan met de aankoop.
Omdat we vertrouwen hadden in de garage en de auto als leaseauto altijd goed was onderhouden, hebben we afgezien van garantie. Ook al vanwege de grote afstand. De auto hebben we meteen meegenomen.

De 2e dag na aankoop gingen 100 meter na de start alle lampjes op het dashboard branden. Na telefonisch consult (na herstart van de auto) bij de Wegenwacht, bleek alles normaal te werken en na controle van de remvloeistof ben ik gewoon op weg gegaan.
14 dagen na aankoop inbouw originele cruise control voor € 498,26.
19 dagen na aankoop startte de auto onderweg niet meer; nieuwe accu gemonteerd door Wegenwacht.
32 dagen na aankoop grote beurt laten geven door bevriende monteur. Vervanging 4 nieuwe remblokken en 2 nieuwe remschijven vóór was hoogst noodzakelijk. Wat de monteur bevreemdde was het feit dat de remmen volledig waren gereinigd. De nieuwe onderdelen konden zo worden gemonteerd. De trekhaak bevatte slechts een 7-polige stekker, die uiteraard niet voldeed.
49e dag via mail klacht ingediend. Daarna nog twee herinneringen en tot slot een aangetekende brief. Daarop weer een herinnering. Allemaal via mail met ontvangst- en leesbevestiging. Geen reactie.
± 4½ maand later stond ik met de caravan naast de autobahn in Duitsland. Weer met alle knipperende lampjes op het dashboard. Via ANWB afgesleept en wij werden ondergebracht in een hotel. Reparatie van dynamo en als gevolgschade weer een nieuwe accu. De 1e accu werd gelukkig vergoed door de ANWB. Schade: een vette rekening, 3 volle vakantiedagen en wat kleinere zaken. Gelukkig waren wij goed bij de ANWB verzekerd.

7 maanden na aankoop weer een mail naar garage met uitleg van de nieuwe situatie en een aanvullende claim. Daarin gedreigd met publicatie op diverse forums.

Eindelijk komt er een reactie in de vorm van een aangetekende brief en worden ineens ook een aantal mails als gelezen gemarkeerd. In deze brief wordt alles weerlegd en zij zullen rectificatie eisen bij mogelijke laster/smaad.
Een 2e aangetekende brief volgde evenals diverse mails. Geen reactie!

Achteraf is bij mij het volgende idee ontstaan:
Deze garage lokt kopers met aanbiedingen die achteraf niet blijken te kloppen. Dit riekt naar misleiding. De auto’s worden m.i. helemaal niet nagekeken. Onderhoudsboekje is naar mijn mening gewoon verdonkeremaand. Garantie wordt bewust niet gegeven (er is helemaal niet over gepraat, maar het stond wel zwart op wit op de koopovereenkomst). De trekhaak is uiteraard mijn eigen fout; dat had ik goed zelf kunnen constateren. De aanbieding voor een cruise control was helemaal geen coulance gebaar, zoals het werd gepresenteerd, maar werd aangeboden voor de reguliere verkoopprijs.
Kortom wij voelen ons achteraf belazerd. Deze mening wordt natuurlijk gestaafd door het gedrag van de garage: vóór aankoop worden dezelfde dag mails beantwoord. Na aankoop duurt het dus 7 maanden!

Alle stellingen zijn bewijsbaar en alle onderdelen zijn bewaard c.q. gedocumenteerd.

Daarom heb ik geëist om te vergoeden:
De prijs van de Cruise-control minus de ontvangen korting ad € 155,--
De prijs van remschijven en remblokken
De factuur van de Toyotagarage in Duitsland voor dynamo en accu.

Vragen:
Is er sprake van non-conformiteit?
Zijn de eisen redelijk?
Is een dagvaarding op zijn plaats?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht bij een Bovag garage. U heeft afgezien van de garantie. Na de levering zijn er een aantal gebreken geconstateerd. U vraagt zich af of u die kosten bij de garage kunt neerleggen.

Als u geen garantie heeft afgesloten heeft u als consument nog wel rechten die  volgen uit de wet. Hierin wordt aangegeven dat u redelijke verwachtingen mag hebben van hetgeen u koopt. Deze verwachtingen hangen dan weer af van onder andere de leeftijd van uw auto, de kilometerstand en het gebrek zelf. Bij gebreken die opkomen in de eerste zes maanden na de koop wordt aangenomen dat deze bij de aankoop aanwezig waren, tenzij de verkoper het tegendeel kan aantonen. Voor herstel moet u de verkoper aanspreken en de gelegenheid bieden om het gebrek te verhelpen.

In uw geval betroffen de gebreken onder meer de accu en de dynamo.  Deze onderdelen zijn aan slijtage onderhevig. Gezien de kilometerstand kunt u dan ook niet stellen dat u deze gebreken niet hoefde te verwachten.

Voor wat betreft de remschijven en remblokken is het zo dat u niet hoefde te verwachten dat deze al zo snel na de koop vervangen hoefde te worden. Dit vooral gezien het feit dat de garage heeft aangegeven dat er altijd goed onderhoud is gepleegd. De vraag is vervolgens wel of u de garage de kans heeft gegeven om zelf de remschijven en remblokken te vervangen. Is dat niet het geval dan is het niet mogelijk om deze kosten later alsnog op de garage te verhalen.

Voor de wijze waarop u de garage dient aan te spreken wijs ik u op het stappenplan klachten na aankoop op onze website.

 



***

Reactie van Jalber:

Bedankt voor uw antwoord. Daar kan ik mee leven.
Hoe denkt u echter over de cruise control waarover ik schreef en het gedrag van de garage door zo slecht te reageren.
Is het zinvol dergelijk gedrag op fora aan de kaak te stellen zodat dat mogelijke kopers zijn gewaarschuwd. En wat adviseert u dan.



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

U vraagt wat u nog zou kunnen doen aan het feit dat de auto met cruise control werd aangeboden terwijl er geen cruise control aanwezig was.

De afspraken over de cruise control zjn gemaakt terwijl u de verkoopgesprekken voerde. U bent vervolgens met het voorstel van de garage akkoord gegaan. Er zou een originele cruise control worden ingebouwd en u zou hier 155 euro korting voor ontvangen. Deze cruise control is na de koop ook ingebouwd door de garage. Er zijn dan ook geen juridische mogelijkheden om de garage hierop aan te spreken.