Wat zijn mijn rechten bij een geschil met de autodealer?

Vraag gesteld door Eric Bremers op 09 maart 2016

Op 22 oktober 2011 heb ik een nieuwe Seat IBiza St gekocht bij een dealer. Deze dealer is failliet gegaan en zijn klanten zijn overgenomen door een andere dealer.
Met de nieuwe dealer heb ik een geschil en wel dat zij de reparatie van een mankement in het stuurbekrachtigingssysteem (gevaarlijk) voor het grootste deel niet willen betalen, daar de garantietermijn (2 jaar) verlopen is. Uit coulance willen ze mij voor een klein deel tegemoetkomen. Echter heeft de auto nog geen 30.000 km gereden en ik mag toch verwachten dat de stuurbekrachtiging nog niet versleten is en dus nog functioneert (artikel 17 boek 7 BW). Zelfs als de garantietermijn verlopen is, heb ik toch bij deze kilometerstand recht op een degelijk produkt.

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft in 2011 een nieuwe Seat Ibiza gekocht bij een autodealer die inmiddels failliet is gegaan. Nu speelt er een probleem met de stuurbekrachtiging en u wenst een beroep te doen op conformiteit. De dealer biedt coulance aan.

Zoals u al aangeeft, mag u ook als de garantie is verlopen op grond van de wet redelijke verwachtingen van de gekochte auto hebben. Als er sprake is van een gebrek welke u niet hoeft te verwachten, dan kunt u echter alleen de verkoper aanspreken omdat u hiermee een overeenkomst heeft gesloten.

Alleen als er sprake is van een overgang van onderneming waarbij alle rechten en plichten zijn overgegaan op de nieuwe autoverkoper, dan zou u deze hier mogelijk op kunnen aanspreken. Als dit niet het geval is, zie ik helaas geen mogelijkheid een beroep te doen op non-conformiteit, omdat de verkoper failliet is gegaan en u deze dus niet meer kunt aanspreken.