wat is mijn positie in conflict met garage?

Vraag gesteld door gigant op 12 januari 2015

Een paar weken na aankoop van een auto bij een garage eind november moest ik vorige week een beroep doen op de Wegenwacht omdat ik opeens vlak bij huis een probleem kreeg met de stuurbekrachtiging. ik was de v-snaar verloren en kon met moeite stoppen.
De Wegenwachter zag snel dat de stuurpomp scheef zat en speling vertoonde waardoor de snaar er snel kon aflopen. Volgens hem was de motor niet origineel. De pomp was maar op twee punten vastgezet waar het er drie moesten zijn. Reparatie was volgens hem niet op duurzame wijze mogelijk. Een check bij een lokale garage bevestigde dit.
Een week na aankoop was ik al een keer met hetzelfde probleem teruggegaan naar de garage alwaar de auto op de brug was gegaan en het probleem met de stuurbekrachtiging op een goede manier was verholpen, dacht ik.
Bij de garage had ik geen schriftelijke garantie gekregen (het was helaas geen Bovag garage) maar de verkoper zei mondeling toe dat bij serieuze problemen binnen een redelijke termijn altijd een beroep op de garage kon worden gedaan. Toen ik hem daar vervolgens telefonisch aan herinnerde was hij opeens minder aardig en hield me aan het lijntje.
Nu staat de auto voor de deur maar is het niet goed mogelijk en niet echt veilig om er in te rijden. Wat kan ik doen? Reparatie is eigenlijk niet mogelijk. Inruil, terugkoop? Opties die ook niet heel aantrekkelijk zijn en waar de verkoper waarschijnlijk niet op in zal gaan. Wat is mijn positie hierin? Ik heb nu vijf weken lol gehad van de auto, dat is wel heel duur betaald.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

Als u een auto koopt zonder garantie geeft de wet aan dat u in ieder geval redelijke verwachtingen mag hebben van u heeft gekocht. Deze verwachtingen worden onder meer gebaseerd op het bouwjaar van de auto, het aantal gereden kilometers en bijvoorbeeld de afspraken die bij de koop zijn gemaakt. Hoe jonger de auto is, des te meer u mag verwachten.

Doet zich een gebrek voor waar u geen rekening mee hoefde te houden dan kunt u de verkoper daarvoor aanspreken. Hij zal de auto moeten repareren. Is dat niet mogelijk dan kunt u eventueel zelfs ontbinding van de koopovereenkomst eisen.

Bijgaand treft u nog uitgebreidere informatie hierover aan. http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop



***

Reactie van gigant:

Dank voor de reactie. Ik had een gedetailleerde reactie in gedachte maar daarin staan de nodige privegegevens en een verzoek. kan ik dit verhaal ook op een minder openbare manier vertellen?