veel problemen met tweedehands auto

Vraag gesteld door Destiny op 09 januari 2017

Ik heb in april 2015 een tweedehands auto van 4 jaar oud gekocht met een halfjaar Bovaggarantie. De auto heeft een beurt gekregen, olie is ververst en apk is uitgevoerd. Ik vroeg nog of ze gelijk de distributiesnaar wilde vervangen, maar hun antwoord was er zit een distributieketting in en die hoeft nooit vervangen te worden. Ze verzekerde mij dat ik twee jaar probleemloos zou kunnen rijden.

Helaas! na 1500 km ging het lampje van het oliepeil branden. Er is olie toegevoegd, maar na 2000 km brandde het lampje alweer. Ze hebben toe weer olie bijgevoegd en alles verzegeld. Ik kreeg ook de mededeling dat de motor was vervuild en de turbo van de waterpomp niet functioneerde. Na 3000 km ging wederom het lampje branden.

Uiteindelijk is de motor gereinigd en de turbo van de waterpomp gerepareerd. Dit alles onder Bovaggarantie van de garage waar ik de auto gekocht heb. Tevens bleek de distributieketting te zijn uitgerekt. Een bekend euvel bij het type motor dat ik heb. Deze werd onder coulance van de importeur gemaakt.

Helaas! Na 2500 km gereden te hebben kwam ik om 3.15 uur in de hele vroeg morgen stil te staan met mijn auto op weg naar Schiphol om kinderen voor hun vlucht af te leveren.

Nu bleek er een cilinder te zijn vastgelopen, waardoor de gehele motor vervangen moest worden. Ook dit is onder coulance door de importeur vergoed.

Helaas! nu nog geen 7000 km verder is mijn motor weer vervuild en kwam ik op de snelweg weer tot stilstand, nadat de auto in noodloop was overgegaan.

Bij wie moet ik zijn om een afdoende oplossing (terugnemen van de auto en mij schadeloos te stellen) te verkrijgen. Ik heb een ondeugdelijk product. Ik denk niet dat ik meer bewijs nodig heb dan wat ik hierboven heb geschetst. Deze auto zal nooit fatsoenlijk rijden. Is mijn eis redelijk?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In april 2015 heeft u occasion gekocht (bj. 2011) bij een Bovag garage, inclusief 6 maanden Bovag garantie. Al vrij snel bleek er van alles mis met de de auto. De verkoper heeft onder meer onder garantie de waterpomp en turbo vervangen, de motor gereinigd, de distributieketting vervangen en de gehele motor vervangen. Nu - na 7000 km - is de nieuwe motor wederom vervuild. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Zoals u de klachten omschrijft duiden de klachten op een THP motor van Peugeot.

Nu de auto niet voldoet aan de redelijke verwachting die van een dergelijke auto mag verwachten op grond van onder meer, bouwjaar, kilometrage, informatie verkoper, etc, en herstel en vervanging motor evenmin tot het gewenste resultaat hebben geleid, rest niets anders dan ontbinding van de koopovereenkomst.

Mocht u hierover geen overeenstemming bereiken met de verkoper, dan kunt u - op grond van de destijds afgegeven Bovag garantie - de zaak ter beoordeling voorleggen aand e Geschillencommissie Voertuigen, al dan niet met behulp van uw eventuele rechtsbijstandverzekering.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.