mankement na garantie periode

Vraag gesteld door passat1974 op 04 juli 2018

hallo , ik zit met het volgende: in oktober2016 waren we al een tijdje op zoek naar een hyundai i40 2.0 , dus zijn we bij een merk dealer langs geweest...deze had geen 2.0 ltr staan.
Nadat er een tijdje overheen was gegaan belde de dealer ons op dat hij een mooie had gevonden maar dan wel in duitsland, geen probleem want hij vol deed aan onze wensen...laat maar komen. de dealer de auto netjes ingevoerd etc etc, toen een proef rit ....heb aan gegegeven de auto te willen kopen mits er wat aan het schakelen gedaan zou worden. Bij aan koop ging dit iets beter maar toch nog niet zoals ik vond dat het hoorde.In maart 2017 besloot ik toch nog maar eens naar de dealer te gaan en hem het nogmaals voor te leggen ,heb hem aangegeven dat als ik schakelde ik het gevoel had dat ik de koppeling helemaal niet in trapte: hij zei we gaan er naar kijken , oplossing en antwoord wat ik kreeg : we hebben er nieuwe versnellingsbak olie ingedaan waarop ik vroeg nog ijzer deeltjes gevonden ...antwoord nee...dat de auto rauw/stroef schakelde hoorde bij dit model werd er gezegd want ze hadden immers bij twee ander zelfde modellen (1.6 ltr ) getest,ja zei de meneer achter de ballie wees gerust dit is gemeld binnen de garantie periode dus mocht er wat gebeuren valt dit onder de garantie dus ik vol vertrouwen op naar huis tot aan vandaag.
sinds twee weken heb ik een raar bij geluid in de versnellingsbak en ben vandaag 4-7-18 bij de zelfde dealer geweest, de chef werkplaats is met mij gaan test rijden en constateerde dat de druklager of meer kapot zou zijn (duur geintje om te vervangen), ik heb bij dit gesprek gestaan tussen werkplaats chef en zijn baas .
Nu kreeg ik te horen dat de bewuste verkoper van onze auto er niet meer werkte en de man die mij destijds zei : wees gerust je bent binnen de garantie periode gekomen met schakel problemen , mocht je buiten die periode komen , draaien wij als nog voor de kosten op ....deze man heb ik ook helemaal niet weer gezien.
Zo ga je dus als klant dus met een goed vertrouwen de deur uit, men is wellicht al op de hoogte geweest van de aankomende problemen en heeft mij gewoon met mooie verhaaltjes over de garantie heen getilt!!
Nu is mijn vraag: wie moet deze kosten betalen bij vervanging van het druklager of zelfs meer zoals men spreekt buiten de garantie periode?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft in oktober 2016 een auto gekocht. Na enkele maanden bent u naar de verkoper terug gegaan in verband met een probleem met de versnellingsbak. Destijds had u nog garantie. Een jaar later is er weer een probleem met de versnellingsbak. Valt dit nog onder de garantie?

Garantie

Als u kunt aantonen dat u tijdens de garantie dit probleem heeft gemeld en het niet goed is opgelost, dan zou er inderdaad nog garantie op het zelfde probleem kunnen zitten. Het is alleen na zo'n lange tijd lastig om aan te tonen dat het gebrek een jaar geleden al zodanig was dat vervanging noodzakelijk was. Als dat het geval was had u waarschijnlijk ook niet nog een jaar door kunnen rijden.

Wel is het aannemelijk dat het probleem wat u een jaar geleden heeft gemeld (niet kunnen intrappen koppeling) en het probleem nu ( druklager) met elkaar te maken hebben.

Redelijke verwachtingen

Ook zonder garantie kunt u als consument rechten hebben na de koop van een auto. De wet geeft aan dat u als consument redelijke verwachtingen mag hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Tevens moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

Afhankelijk van de leeftijd en kilometerstand van uw auto zou u de verkoper aan kunnen spreken op grond van het feit dat u niet nu al deze reparatiekosten hoefde te verwachten. Het zou in dat geval redelijk zijn als de verkoper een (aanzienlijk) deel van de kosten op zich zou nemen.

Stappenplan

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.