Kostenverdeling voortijdige vervanging versnellingsbak.

Vraag gesteld door Eef op 06 maart 2018

Ik heb een BMW 523i van juli 2011, dus de F11. Tot voor vorige week tot volle tevredenheid.
En donderdag nog prima mee gereden, maar vrijdag kon ik echter wel starten, maar kreeg de versnelling niet uit de P stand.
WW kon er ook niets mee, opgehaald door bergingsbedrijf De Haan met veel moeite, want hij was dus niet in z'n vrij te krijgen.
Naar de BMW Den Haag gebracht en vandaag gehoord dat de versnellingsbak defect is. D.w.z. ze denken dat er een klep vastzit waardoor de oliestromen niet goed lopen en daardoor kan het niet meer uit de P stand komen. Repareren kan niet, want ze hebben geen onderdelen.Er moet een hele nieuwe versnellingsbak in, kosten € 8.800!
Is dat nu normaal dat na 6 jaar een versnellingsbak kapot gaat? Moet BMW Nederland ook niet een deel van de kosten dragen,want de economische levensduur van een versnellingsbak moet toch meer zijn dan 6 jaar? Ben benieuwd naar uw reactie.

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een BMW uit 2011. Echter u krijgt de versnelling niet meer uit de ‘P’ stand. Uiteindelijk is de auto door een bergingsbedrijf opgehaald. Nadat de BMW dealer in Den haag er naar heeft gekeken blijkt dat de versnellingsbak defect is. Er moet een nieuwe versnellingsbak in van €8800,- . U vraagt zich af of u dit mag verwachten van een auto met huidige leeftijd.

Wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW e.v.)
Als u een auto koopt moet die wettelijk gezien voldoen aan de redelijke verwachtingen die u ervan op grond van de overeenkomst mag hebben. Bij normaal gebruik van de auto mag u verwachten dat de auto geen dergelijk gebrek vertoont. Een dergelijke versnellingsbak hoort 10 jaar of 200.000 km probleemloos mee te kunnen gaan.

Voor een beroep op conformiteit is het essentieel dat u zich wendt tot de verkoper, teneinde deze in de gelegenheid te stellen het gebrek kosteloos te verhelpen.

Tip

Ik kan uit uw verhaal opmaken dat de BMW dealer ‘denkt’, en dus niet zeker weet, waar het probleem vandaan komt. U zou in dat geval ook Autrans kunnen inschakelen (specialist in revisie versnellingsbakken) die de vinger op de juiste plek weet te krijgen waardoor er misschien een goedkopere oplossing voor het probleem gevonden kan worden.

Geschillencommissie
Mocht de verkoper hiermee niet akkoord gaan, dan kunt u het geschil nog aanhangig maken bij de Geschillencommissie Voertuigen indien de dealer aangesloten is bij de BOVAG.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van Eef:

Inmiddels heb ik de auto versleept naar ZF in Delfgauw, dat is de maker van alle BMW versnellingsbakken. Bij hen kost een nieuwe (gereviseerde) bak nog geen € 4.000! Na onderzoek bleek de versnellingsbak zelf helemaal niet defect maar mechatronic, het electronische brein van de bak. Kosten € 1.500! Wat vindt u van het gedrag van de BMW dealer?
Is het nog steeds mogelijk om de verkoper aansprakelijk te stellen? Of is het wel redelijk dat de electronica na 6 à 7 jaar defect gaat?



***

Reactie van Eef:

Inmiddels is de auto versleept naar ZF te Delfgauw, dat is de maker en leverancier van alle BMW versnellingsbakken. Daar kost een (gereviseerde) versnellingsbak geen € 8.800, maar € 4.000. Na onderzoek bleek dat de versnellingsbak helemaal niet defect is, maar de mechatronic, het electronische brein van de bak. Kosten ca. € 1.500! Wat vindt u van het gedrag van de BMW dealer?
Kan ik nog steeds de verkoper aansprakelijk stellen? Of is het wel redelijk dat de electronica defect kan raken?