Vertraging vliegreis

Vraag gesteld door Jeffrey_ op 30 april 2018

Ik heb afgelopen weekend een vliegreis gemaakt vanuit Schiphol richting Las Vegas. Ik heb bij die reis ongeveer 6 uur vertraging opgelopen. Ik vloog met British Airways, maar zij hebben mij ter plaatse omgeboekt naar KLM, omdat allerlei vluchten uitvielen en vertraging opliepen.

M'n juridische vragen: heb ik recht compensatie, welke maatschappij moet ik aansprakelijk stellen en hoe start ik zo'n procedure?

Antwoord van Lisette Schreuder

ANWB Expert

Uw vliegreis van Schiphol naar Las Vegas heeft afgelopen weekend een vertraging van 6 uur gehad. U bent van British Airways overgeboekt naar KLM. U wilt weten of u recht heeft op compensatie en van welke maatschappij.

In geval van een vliegreis met een vertraging van ten minste 3 uur ten opzichte van de geplande aankomsttijd heeft u in beginsel recht op financiële compensatie. Wanneer echter de luchtvaartmaatschappij een beroep toekomt van overmacht, dan heeft u geen recht op deze compensatie.

Is de oorzaak van de vertraging de stroomstoring op Schiphol? Dan is er sprake van overmacht voor de luchtvaartmaatschappij. De stroomstoring geeft u geen recht op de financiële compensatie. Als er al een aansprakelijke partij is, dan is dat Schiphol.
Ligt de oorzaak van de vertraging echter bij British Airways, dan kunt u British Airways aanspreken.

Op onze website kunt u meer lezen over de rechten van vliegtuigpassagiers in geval van vertraging. Daar staat tevens een voorbeeldbrief die u kunt gebruiken om de compensatie te claimen.



***

Reactie van Lisette Schreuder:

Als uw reisverzekering met rechtsbijstand hiervoor dekking biedt, kunt u ook uw zaak bij hen indienen. U kunt in de polisvoorwaarden nalezen of dat zo is.



***

Reactie van Jeffrey_:

Ik heb een reisverzekering, met rechtsbijstand, bij de Anwb voor deze reis afgesloten. Kunnen zij iets betekenen voor mij, door bijvoorbeeld te helpen met het opstellen van een claim?