over geborgen gebreken na aankoop. is verkoper verantwoordelijk voor kosten reparatie?

Vraag gesteld door JJWW op 26 juni 2015

Vraag 1: heb mijn tweedehands Polo uit 2005 twee maanden geleden gekocht. nu blijken er verschillende verborgen gebreken. Airco werkt niet, koelvloeistofsysteem lekt en airbags werken niet oa,Totale kosten tussen de 1600 en 2000 euro, bijna de helft van het bedrag waarvoor ik de auto kocht. Contact opgenomen met de verkoper, die niet aangesloten is bij de BOVAG. Op mijn contract staat 3 maanden garantie, de verkoper zegt echter dat er alleen garantie is op de motor. wat betekent dit juridisch: waar geldt de 3 maanden garantie nu op?

Vraag 2: Zelfs als de garantie niet geldt, dan is er sprake van non-conformiteit volgens mij en dient de verkoper de reparatie te verzorgen. klopt dit ?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht en ervaart nu problemen. De garantie die u heeft afgesloten is drie maanden geldig en betreft alleen de motor.

De door u afgesloten garantie geld alleen voor de motor. Hier kunt u dus geen beroep op doen. Wel is in de wet opgenomen dat u als consument redelijke verwachtingen mag hebben van wat u koopt. Dit is de zogenaamde "wettelijke garantie". Deze verwachtingen worden wel bepaald door vooral het bouwjaar, de kilometerstand, het onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten. In uw geval betreft het een auto van 10 jaar oud. Dergelijke gebreken komen dan vaker voor. Uw juridische positie is dan ook niet heel sterk.

U zou de garage door middel van een aangetekende brief moeten aanspreken voor de kosten van herstel. Als de garage bereid is een deel van de kosten te vergoeden zou dat een mooie uitkomst zijn.

U kunt hiervoor gebruik maken van het stappenplan op onze website: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop