onjuiste reparatie garage oostenrijk

Vraag gesteld door C.J. de Ridder op 10 augustus 2017

twee weken geleden kwamen wij met pech te staan in Oostenrijk, olie lekkage bij de kleppendeksel. Ik ben zelf met de auto naar de Peugeot dealer in de buurt geweest. Er bleek een scheurtje in het kleppendeksel te zitten. De kleppendeksel is daar vervangen compleet met pakking en dichting ringen . Op de terug reis (700km verder) kwam ik in België weer met pech te staan. De ANWB heeft mijn auto naar NL gebracht bij mijn eigen Peugeot garage en wij met een vervangende auto van de ANWB naar huis. Na onderzoek in de garage bleek 1 bout van de kleppendeksel scheef erin gedraaid te zijn. Pakking sloot niet af en lekte olie. De pakking is er uiteindelijk uitgeblazen met motorstoring tot gevolg.
Mijn vraag is er een manier om verhaal te halen in Oostenrijk dat de reparatie daar niet goed is uitgevoerd. De kosten in NL waren bijna €300,-
De taal is sowieso al een probleem en de afstand natuurlijk. Even terug gaan naar deze garage was ook niet mogelijk.

Ik hoor graag van u wat de mogelijkheden zijn.

Met vriendelijke groet,
CJ de Ridder

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Tijdens uw vakantie heeft u een reparatie in Oostenrijk laten uitvoeren door de plaatselijke Peugeot dealer. Op de terugweg naar huis viel de auto wederom stil. Onderzoek wees uit dat de Peugeot dealer in Oostenrijk een fout heeft begaan bij de uitgevoerde reparatie. De auto is inmiddels gerepareerd. U vraagt zich af hoe u de schade kunt verhalen op de dealer in Oostenrijk.

In onze stappenplan 'Klachten na reparatie in het buitenland', wordt stapsgewijs uiteengezet hoe u de schade kunt verhalen op de buitenlandse garagist.

Het is echter van eminent belang, dat u de buitenlandse garagist de gelegenheid biedt tot een oplossing, alvorens de reparatie in Nederland uit te laten voeren. Laat u dit na, dan verspeelt u uw rechten.

Het stappenplan 'Klachten na reparatie buitenland' vindt u op onze website.