compensatie bij vertraging

Vraag gesteld door sprenkels op 09 augustus 2017

United Airlines heeft vanwege vertraging van onze vlucht in VS ons beide een waardebon aangeboden die alleen geldig is bij hun maatschappij en in de tijd gezien beperkt is tot gebruik binnen een jaar. Moeten we dit accepteren of kunnen we beter een financiele vergoeding eisen ?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Uw vlucht met United Airlines van of naar de Verenigde Staten heeft een langdurige vertraging vertraagd. UA biedt ter compensatie twee vouchers voor een volgend te boeken vlucht met UA. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Vereisten compensatie

  • vertrek met een lijndienstvlucht of chartervlucht vanuit een EU-luchthaven, of
  • vertrek met een lijndienstvlucht of chartervlucht vanuit een luchthaven buiten de EU naar een EU-luchthaven, maar dan alleen bij een vlucht met een maatschappij die in de EU zijn hoofdvestiging heeft
  • een geldig ticket
  • een bevestigde boeking
  • u bent tijdig ingecheckt

Voldoet u niet aan bovenstaande eisen? Dan is het helaas niet mogelijk om een beroep doen op de Europese Verordening.

Compensatie
Vlucht />3500 km

  • Meer dan 4 uur vertraging: € 600,- p.p.
  • Vertraging tussen 3 - 4 uur : € 300,- p.p.

Indien u op grond van de Europese Verordening recht heeft op een compensatie, vanwege een langdurige vertraging van uw vlucht, dan adviseer ik u geen genoegen te nemen met de aangeboden tegoedbon van United Airlines.

Meer informatie over uw rechten bij vertraging vindt u op onze website.