Vraag over de aankoopfactuur van BOVAG garantei

Vraag gesteld door marstex op 17 januari 2018

Op 24-10-2017 een VW Caddy van 2009 met 132.000km gekocht bij BOVAG garage in Alkmaar voor de aankoopprijs van € 4800,00. Verkoopfactuur geeft meerdere zaken aan; zo mee, geen garantie en afleveren met nieuwe APK

Vervolgens een paar regels later staat er:
BOVAG garantie van toepassing: JA Koper ziet af van non-conformiteit, er is geen garantie van toepassing. Bovag garantie wordt gegeven tegen een extra betaling van € 1000,00 (afleveringskosten inbegrepen)

Tegen een extra betaling van € 249,- 3 maanden garantie op de motor en versnellingsbak op basis van 50/50 in eigen beheer. (dit is doorgestreept op de aankoopfactuur)

Nu is de auto vorige week letterlijk gestopt op een kruispunt op Texel mijn woonplaats. Auto gesleept met sleepkabel naar Bovag garage en Profile Tyrecenter op Texel. Diagnose: verstuiver kapot, nieuwe en andere weer opnieuw afstellen. Alleen aan materiaal al € 825,00 ex.

Voor de duidelijkheid KM stand bij pech: 135400

Dit gemeld bij verkoper van de auto, echter die beweert absoluut niet verantwoordelijk te zijn voor garantie.

Dit is wat hij mailt in meerdere mailberichten:
1e bericht:
Beste heer Slikker,

Ik heb u tot 2x toe tevergeefs getracht te bereiken, echter ondanks uw toezegging om terug te bellen, is dat uitgebleven.
Om te beginnen zou ik graag een kopie willen ontvangen van de aanschaffactuur van uw Vw Caddy. Nadien zullen we vaststellen wat de eventuele vervolgstappen zullen zijn. Tevens wil ik u erop wijzen om geen kosten bij derden te maken, daar deze kosten niet zullen worden vergoed. Het feit dat een ander bedrijf eveneens een Bovag lid is wilt niet zeggen dat zij onze collega’s vormen.

Ook zou ik het nog steeds op prijs stellen indien u telefonisch een en ander over het geheel nader toe wilt lichten voor een complete beeldvorming.

In afwachting van uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Pascal

2e bericht:
Beste Marcel,

Mijn collega Ronald heeft exact hetgeen wat is afgesproken, zwart op wit op de factuur aangegeven zoals het ook hoort. Bovag garantie zou van toepassing kunnen zijn op een auto die duurder is dan €4500,-. Pas dan mogen wij Bovag garantie bij verkopen. Dat zouden we niet mogen doen op auto’s goedkoper dan dat bedrag. Echter kan je dan tegen een extra betaling van €1000,- (afleveringskosten inbegrepen) kiezen voor 6 maanden Bovag garantie. Hier heb je niet voor gekozen. Ook heb je niet gekozen voor onze eigen garantieregeling tegen een extra betaling van €249,- op de motor en versnellingsbak. Vandaar dat er bij de opmerkingen overduidelijk is aangegeven dat je de auto “zo mee zonder garantie” maar wel met een nieuwe APK hebt aangeschaft. Dat is tevens exact het gene geweest wat met je is afgesproken waarvoor je ook hebt getekend.

Des al niet te min, zou ik je graag willen helpen om de kosten zo laag mogelijk te houden. Dit kunnen we doen door juist in eigen beheer de eventuele reparaties uit te voeren. Daartoe heb ik de auto op onze locatie nodig voor het verifiëren en diagnosticeren van de klachten. Vervolgens zullen we je een reparatie/kosten voorstel uitbrengen.

Voor vervoer van je auto raad ik je aan om bij je wegenwacht hulp je mogelijkheden na te gaan. Indien je daar niet lid van bent of i.i.g. beperkte mogelijkheden voor eigen transport hebt, kennen wij een transporteur waarvan ik je graag de gegevens zou willen verstrekken, zodat je contact met hem op zou kunnen nemen en een en ander zelf kort kan sluiten.


Met vriendelijke groet,
Pascal

3e bericht:
Beste Marcel,

Ik som nog even onze standpunt voor je op:
- Wij zijn niet verantwoordelijk voor de transportkosten van je auto
- Je hebt geen recht op de Bovag garantie, niet bij afgekocht
- Kosten bij derden wordt niet vergoed
- We zijn bereid om de klachten te verifiëren/diagnosticeren
- Na diagnose reparatievoorstel te doen in eigen beheer, al dan niet een geschil over recht op Bovag garantie.

Met vriendelijke groet,
Pascal

4e bericht
Beste Marcel,

In je eerste mail las ik dat er tevens een nieuwe cilinderkop geplaatst dient te worden. Twee dagen later is dat blijkbaar opeens niet meer nodig?! Zelfs als de laatstbenoemde diagnose al juist is, zijn de benoemde reparatieprijzen buiten alle proporties in voor een 9 jaar oude auto. Echte “merk dealer” prijzen om het maar zo te zeggen.

“Niet leuk” was het geweest als we gereageerd hadden als, je hebt geen garantie op de auto, dus doen we er niks aan. Deze reactie kan je rustig van 9 van de 10 autobedrijven verwachten na bijna 3 maand in je auto te hebben gereden.

Wij handelen volledig binnen onze morele en wettelijke verplichtingen door je te verzoeken om ons in staat te stellen om de klachten zelf te verifiëren en je daaruit een reparatievoorstel te doen.

Dus voor de derde en tevens de laatste keer verzoek ik je om de auto naar ons te transporteren. Als jij ervoor zorgt dat de auto op het vaste land komt, zal ik er verder voor zorgen dat de auto tegen onze kortingen in, dus voor een zeer schappelijke prijs naar ons toe komt.

Met vriendelijke groet,
Pascal


Wat nu, wat zijn mijn rechten en plichten?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht zonder garantie. Nu is er een reparatie nodig. U heeft contact gezocht met de verkoper. De verkoper geeft aan dat u geen garantie heeft, maar dat u de auto voor herstel kunt brengen.

Het uitgangspunt is dat u recht op garantie heeft als u een auto koopt voor meer dan 4500 euro. Vervolgens kunt u als koper echter weer afzien van deze Bovag garantie. Daar moet u dan wel voor tekenen en dit moet duidelijk worden aangegeven op de koopovereenkomst.

Zoals ik uit uw verhaal begrijp staat er diverse keren aangegeven dat er geen Bovag garantie is. U had garantie bij kunnen kopen, dat heeft u echter niet gedaan. Als u recht had op garantie, maar u heeft daar duidelijk en bewust van afgezien, dan kunt u nu geen beroep meer doen op Bovag garantie. Kunt u aantonen dat u zich van het afzien niet bewust was, dan zou u de verkoper hierop kunnen aanspreken.

Zonder garantie kunt u nog wel een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten.

Het gebrek moet in aanleg bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

In uw geval hangen uw mogelijkheden af van de leeftijd, kilometerstand van uw auto. Ook speelt mee hoe lange (of kort) geleden u de auto heeft gekocht.

U zou de verkoper aan kunnen spreken op grond van het feit dat u deze reparatiekosten niet hoefde te verwachten. Het zou redelijk kunnen zijn als de verkoper een deel van de kosten op zich zou nemen. U moet de verkoper wel de gelegenheid geven om de auto zelf te onderzoeken en te repareren. Doet u dat niet, dan vervallen uw rechten.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.