Tol in Frankrijk niet kunnen betalen omdat het cash gedeelte van de tolpoort defect was en ik geen creditcard bezit

Vraag gesteld door Frank v d D op 13 augustus 2015

Vorige week donderdag wil ik de Peage verlaten bij een klein dorp in Noord Frankrijk. Bij de tolpoort blijkt dat er op dat moment alleen met een creditcard betaald kan worden, maar die heb ik niet. Ik zit met contant geld klaar als er een medewerker van de APRR verschijnt. Deze meneer mag geen contant geld aannemen, maar wil wel al mijn persoonlijke gegevens weten in opdracht van de dame die via de intercom van de tolpoort ook aan het gesprek deelneemt. Ik mag uiteindelijk doorrijden en krijg een bonnetje mee met een uniek nummer waarmee ik op de site van APRR alsnog zou kunnen betalen. Mat internet bankieren gaf de medewerker aan. Gisteren wil ik bovenstaande in orde maken, maar op de site (waar ik nu onder het kopje strafbare feiten geregistreerd sta) moet ik wederom met een credit card betalen?! Ik zou graag een IBAN en BIC nummer van de APRR willen ontvangen en alsnog mijn tol betalen. Het gaat om een bedrag van 39,70

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft vorige week de verschuldigde tol in Frankrijk niet kunnen betalen. Ter plaatse heeft u een bon ontvangen met daarop een betalingskenmerk. Betalen via de website is niet geslaagd in verband met het niet in het bezit hebben van een creditcard. U vraagt zich thans af hoe nu te handelen?

Er zijn 2 opties:
1) Gebruik maken van een creditcard van familie/brienden; u kunt het te betalen bedrag dan contant/ per bankoverschrijving betalen aan familielid/vrienden.

2) Op onze pagina "boete uit het buitenland" treft u onderaan de pagina een link aan naar onze modelbrief voor het opvragen van IBAN en BIC.