Geldige boete uit Italië?

Vraag gesteld door Priscilla 1 op 13 april 2015

Afgelopen zomer in augustus op vakantie geweest in Pistoia (Italië), nu afgelopen vrijdag 10-04-2015 een aangetekende brief (Notification) ontvangen van de politie in Pistoia.
Daarin staat vermeld dat wij met de auto in een voetgangersgebied ofwel een autoluwe zone hebben gereden zonder vergunning.
Nu is voor ons dat allemaal wel duidelijk en zijn wij bereid om te betalen.
Maar op de notification staat bij de gegevens vermeld 'plate number', nu betekend dat voor ons 'nummerplaat' en dus 'nummerbord'/'kenteken' van onze auto. Echter staat op de notification achter plate number niet ons kenteken.

Onze vraag is: hoort op de notification bij 'plate number' daadwerkelijk echt ons kenteken te staan? Zo ja, dan vragen wij ons af of wij de boete wel moeten betalen, aangezien daarachter niet ons kenteken van de auto staat vermeld. Maar een ander cijferreeks met letters, bestaande bij 6 tekens.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

Wij ontvangen de afgelopen dagen meerdere berichten over fouten in boetes uit Italië. Er is een nieuw systeem in gebruik waarmee Italië en Nederland gegevens uitwisselen. Door een fout in dit systeem ontvangen mensen boetes met verkeerde gegevens. Het merk, type en kenteken van de auto, die op het proces verbaal staan, komen niet overeen met de auto waarmee zij naar Italië zijn geweest.

Als u een boete hebt ontvangen dan kunt u een informele e-mail sturen naar het email adres dat in het proces verbaal staat vermeld. Hierin geeft u aan dat de gegevens op het proces verbaal niet correct zijn en verzoekt u om seponering van de boete. Zie voor onze modelbrief/informele e-mail: http://www.anwb.nl/rechtshulp/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/boetes-italiaanse-steden/boete-pisa

Wij raden af om direct een officieel bezwaar in te dienen bij de prefect in verband met verhogingen van de boete bij een afwijzing van het bezwaar.

 



***

Reactie van Ton Struik:

Ik heb een parkeerboete ontvangen uit Noto op Sicilië, Italië. Ik heb in het betreffende plaatsje geen parkeermeter gezien (wel gekeken of er een was) en ontdekte pas 50 km verder de bon onder de ruitenwisser. Op vliegveld van Catania geprobeerd bij de politiepost te betalen, maar dienstdoende agent zei `Niet betalen` en verscheurde de bekeuring. Nu ontvang ik alsnog de van 40 naar 80 euro verhoogde bekeuring thuis. Bij navraag bij het Outsourcing bureau zegt men nu dat de wettelijke termijn van 360 dagen door de politie daar is overschreden en dat de bekeuring gearchiveerd is. Wat betekent dit concreet?



***

Reactie van David Sjoer:

U heeft een parkeerboete ontvangen uit Italië, maar deze zou volgens het Outsourcing bureau gearchiveerd zijn, omdat de termijn van 360 dagen is overschreden.

Volgens de Italiaanse wetgeving moet de boete verstuurd zijn binnen 360 dagen nadat de overtreding bekend is. Bij huurauto's gaat die termijn lopen op het moment dat de verhuurder de gegevens van de huurder heeft doorgegeven aan de autoriteiten.
Het lijkt erop dat deze boete is komen te vervallen, maar ik raad u aan dit voor de zekerheid na te vragen bij de desbetreffende instantie.