Kan ik aanspraak maken op een tegemoetkoming in de kosten?

Vraag gesteld door vwbus op 20 maart 2015

Onze VW T3 is al een aantal jaren in onderhoud bij dezelfde garage. Afgelopen december was de v-snaar aan vervanging toe. De pully bleek toen scheef te zitten, dit is door de garage verholpen door wat bussen te draaien/vervangen. Eergisteren in de v-snaar gebroken (gewoon zomaar, zonder enige aanleiding) en die is tussen de distributieriem gekomen. Daardoor is de distributieriem versprongen. We hebben nog geen uitsluitsel van de garage, maar de meneer van de Wegenwacht vermoedt dat de hele motor in de soep ligt.
Naar mijn idee is het niet gebruikelijk dat een v-snaar na drie maanden ineens de geest geeft. Kan ik de garage hiervoor aansprakelijk stellen? En dus ook voor de vervolgschade (een nieuwe motor)? Mijn garage is niet bij de bovag aangesloten.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

Van een v-snaar mag u inderdaad verwachten dat deze een langere levensduur heeft dan drie maanden. De vraag is wel of de v-snaar zelf is gebroken. Het is namelijk ook mogelijk dat een ander onderdeel deze schade heeft veroorzaakt.  Ook kan het zijn dat er bij de reparatie 3 maanden geleden een fout is gemaakt door de garage. Een technisch onderzoek kan dit uitwijzen. Blijkt dat de v-snaar de oorzaak is of een fout van de garage, dan dient de garage de volledige schade te herstellen. Is er een andere oorzaak, dan kan eerst dan worden bepaald wat uw juridische mogelijkheden zijn.

Voor de te nemen stappen verwijs ik u naar het stappenplan op onze website: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/reparatie-en-onderhoud/stappenplan-reparatie-en-onderhoud