Defecte stuurbekrachtigingspomp BMW 5 GT 2011 bij 70.000 km

Vraag gesteld door MaxMat op 19 oktober 2017

In mijn bijna nieuw bij een BMW dealer gekochte 5 GT 535i gaat bij 70.000 km (na 6 jaar) de stuurbekrachtigingspomp stuk.
Als ik BMW daarover vragen stel, wordt alleen ingegaan op de 6 jaar en niet op de 70.000 km.
Ik ben van mening dat bij een dergelijk merk ik mocht verwachten, dat betreffend onderdeel langer mee zou gaan.
Is mijn mening te rechtvaardigen ?

Antwoord van Marika Oliviera

ANWB Expert

U hebt een nieuwe BMW gekocht in 2011. Inmiddels is de auto 6 jaar oud en heeft 70.000 km gelopen. Nu is de stuurbekrachtigingspomp kapot. De dealer komt niet met een oplossing aangezien de auto al 6 jaar oud is.

Wanneer u een auto koopt, mag u verwachten dat deze auto de eigenschappen bezit voor veilig en normaal gebruik. Voldoet de auto niet aan de redelijke verwachtingen dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a.: leeftijd van de auto, koopprijs van de auto, waar u de auto kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto.

Navraag bij onze technische expert geeft aan dat u van een dergelijk duurzaam component een levensduur van 200.000 km zou mogen verwachten. Dat betekent dat de stuurpomp in dit geval bij een dergelijke kilometerstand in 6 jaren te vroeg kapot is gegaan. U had dat gebrek niet hoeven te verwachten.

De verkoper moet er in dit geval voor zorgen dat het gebrek verholpen wordt. Indien de verkoper dat niet kosteloos wilt doen vanwege het feit dat de auto 6 jaren oud is en 70.000 km heeft gereden, kunt u voorstellen om de kosten te dragen aan de hand van de volgende verdeling: omdat het component 200.000 km hoort mee te gaan en bij 70.000 km stuk gaat is het redelijk dat u één derde van de kosten draagt en de dealer en importeur ieder een zelfde deel.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.