Wat zijn mijn rechten als mijn auto kort na aankoop kapot gaat?

Vraag gesteld door Bernard Berghuis op 11 augustus 2015

Ik heb op 18 mei j.l. voor €650,- een Citroën Xantia 1.8 16V gekocht van bouwjaar 1998. Met ca. 202000 km op de teller. Volgens verkoper (en aangegeven op de distributieriem zelf) was die vervangen bij 199000 km. Echter, vorige week knapte de distributieriem na ongeveer 7000 km. Bij inspectie bleek dat de oude riem er nog op zat. M.a.w. riem was gewoon niet vervangen. Verkopende garage zei niks voor mij te kunnen doen omdat zij de auto slechts ingeruild hadden en nooit in onderhoud hebben gehad.

Nu is mijn vraag: wat zijn de mogelijkheden op een eventuele schadevergoeding?


Met vriendelijke groet,

Bernard Berghuis

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een tweedehands Citroën Xantia gekocht voor € 650,-. De distributieriem is geknapt en bij inspectie bleek dat het om een oude riem ging. Volgens de verkoper was de riem vervangen bij een kilometerstand van 199.000 km.

Het is ten eerste vreemd dat de riem zou zijn vervangen bij deze kilometerstand. De fabrikant schrijft namelijk voor dat voor deze auto de distributieriem na 120.000 km vervangen zou moeten worden. Een tweede vervanging zou dan bij 240.000 km plaats moeten vinden.

Volgens de wet mag u verwachten dat de auto die u koopt de eigenschappen bezit die voor normaal en veilig gebruik nodig zijn. Factoren die bepalend zijn voor wat men mag verwachten van een auto zijn o.a.: leeftijd van de auto, koopprijs van de auto in relatie tot de nieuwprijs, waar de auto is gekocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto. Het betreft een auto van 17 jaar oud met een lage restwaarde, maar u kunt stellen dat u ervan uit mocht gaan dat de distributieriem daadwerkelijk was vervangen, nu dit door de verkoper is aangegeven en dit ook vermeld stond bij de riem. Gebreken die zich binnen zes maanden na aankoop openbaren, worden door de wet geacht bij de aankoop aanwezig te zijn geweest. De verkoper dient het tegendeel te bewijzen. U kunt gebruik maken van ons stappenplan. Meer informatie vindt u nog op onze website.

Een andere juridische optie is dat u zich op het standpunt stelt dat er sprake is van dwaling. Bij dwaling wordt er een overeenkomst gesloten op basis van verkeerde informatie. Deze informatie moet zo belangrijk zijn dat als de koper het had geweten, hij de koop niet zou hebben gesloten of voor een aanzienlijk lagere prijs. In uw geval betekent dit dat u de auto niet had gekocht, wanneer u had geweten dat de riem nog niet vervangen was. Als er sprake is van dwaling, dan kan een overeenkomst vernietigd worden. De verkoper zou dan de verkoopprijs terug moeten geven. Het lastige is echter dat u dan dient te bewijzen dat u de auto niet had gekocht, wanneer u had geweten dat de riem niet was vervangen.

Bij een beroep op non-conformiteit (de auto bezit niet de eigenschappen die voor normaal en veilig gebruik nodig zijn) ligt de bewijslast in dit geval bij de verkoper. U moet hem wel in eerste instantie de mogelijkheid geven het gebrek te herstellen.