Motor defect binnen de garantie, garagehouder geeft niet thuis

Vraag gesteld door Eddy Berends op 10 oktober 2018

Geachte heer/mevrouw,

Graag zou ik enig advies willen ontvangen hoe te handelen over een defect aan mijn inwonende zoon zijn auto. De Auto is gekocht met een maand garantie op motor en bak. In de eerste week van gebruik moest er 1 liter olie op 500km toegevoegd worden. Dit heeft de garagehouder uitgevoerd. 2 weken later opnieuw,olie bijgevuld, geconstateerd lekkende rubbers. kosten globaal € 1500. Garagehouder wil dat mijn zoon € 500 euro betaald anders repareert hij de auto niet. Nu de vraag, welke stappen moeten wij ondernemen zodat de garagehouder zijn verantwoordelijkheid neemt?
Het type auto is BMW 320i uit 2006 met kenteken 36-JFV-6

In afwachting van uw reactie,
met vriendelijke groet,
Eddy Berends

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Binnen de garantietermijn vertoont de motor een ernstige gebrek aan de motor. De verkoper is alleen dan bereid de benodigde reparatie uit te voeren, indien uw zoon een gedeelte van de reparatiekosten voor zijn rekening neemt. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Garantie
De verkoper dient de reparatiekosten geheel en al voor zijn rekening te nemen op grond van de (wettelijke) garantie. Vraag is wel of reparatie afdoende is bij een dusdanig ernstig gebrek. Waarschijnlijk is de motor aan revisie of vervanging toe.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.