Tot hoever ligt de verantwoordelijkheid bij de garage

Vraag gesteld door ThijmenG op 18 oktober 2017

Hallo,

Ik heb twee jaar geleden een Peugeot 207 gekocht, uit 2007 met 115.000KM op de teller. Deze auto heb ik bij een Bosch garage met 6 maanden garantie gekocht. Kort na het aanschaffen zijn er vrij wel gelijk problemen ontstaan en heeft de Peugeot erna vrijwel in en uit de garage geweest gedurende de eerste 6 (garantie maanden).
Met de hoop dat alles dan klaar zou zijn geweest heb ik er niet moeilijk overgedaan omdat ik netjes een leen auto kreeg en de service destijds goed was.

Maar sinds dien loop ik met erg hoge onderhoud kosten aan deze auto. We zijn nu twee jaar verder sinds aanschaf en ben ik nu al zon 2000€ aan verdere noodzakelijke onderhoud (lekkage etc). Boven dat blijkt nu dat mijn gehele auto lak, los laat. Waardoor er nu al een enorme gat in de lak is ontstaan op de motorkap en de dak van de auto, en dit terwijl de auto uit 207 is. Ben een aantal keer naar het garage geweest en ze beweren dat deze auto nooit opnieuw gelakt is. Omdat ik zoveel ellende met mijn koop hebt gehad bieden ze mij ''optie'' aan om mijn auto in te ruilen, maar dit natuurlijk voor een minimaal bedrag waardoor ik enorme verlies op maak. En weer daar boven op kost dit jaar APK zon 1400€ ivm allerlei motorisch problemen..

Ik heb het auto twee jaar terug van 5000€ aangeschaft en heb sindsdien al rond de 2500€ aan noodzakelijk onderhoud gepleegd en er zou nu met lak/apk nog zon 5000€ bij moeten komen. Wat brengt mij op zon 7500€ aan noodzakelijk onderhoud.. Wat ik natuurlijk niet wil doen maar ik zie weinig opties om nog iets voor mijn auto te krijgen of iets van mijn geld terug te zien.

Ik ben op dit moment er zo klaar mee dat ik erg sterk over na denkt om juridische stappen te zetten om het garage waar ik hem gekocht hebt aansprakelijk te zetten voor de bedragen wat mij deze auto gekost hebben.

Maar voor ik dit soort stappen onderneemt, zou ik graag horen of ik wel een pot om op te staan hebt? Tot hoever ligt de verantwoordelijkheid aan de verkoper. En/of wat adviseer u me?

Gegroet,

T.G

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt twee jaar geleden een occasion gekocht bij Bosch garage met 6 maanden garantie. De auto is van bouwjaar 2007 met 115.000 km op de teller. Direct na aanschaf van de auto is die regelmatig met gebreken teruggebracht naar de garage. Na de garantieperiode krijgt u te maken met hoge onderhoudskosten. Omdat u veel ellende hebt gehad met de auto biedt de garage aan om de auto in te ruilen voor een minimaal bedrag. U vraagt zich af wat uw rechten zijn in dit geval.

In uw geval is de garantieperiode voorbij en kunt u daarom terug vallen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Het gebrek moet bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. In uw situatie ontdekt u ook na deze zes maanden gebreken. U zult dan in ieder geval moeten aantonen dat de auto verder normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden.

U zou de verkoper aan kunnen spreken op grond van het feit dat u de gebreken niet zo snel na aankoop al deze reparatiekosten hoeft te verwachten. Zijn de gebreken niet te herstellen of is het herstel in redelijkheid niet te eisen in verband met de (hoge) kosten, kunt u mogelijk de koopovereenkomst ongedaan maken.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.