reparatie auto 86-GNV-9

Vraag gesteld door Enrico1992 op 25 november 2016

Auto is aangekocht bij Troost en zn in Schiedam, 26-3-2016 5200,- euro. km 109780 huidige km stand ca. 115000. chassisnr JDAL2****** aanspreekpunt dhr. S v Tol.

Afgelopen weekend pech onderweg ( motor viel stil) Auto is weggesleept door de anwb naar Troost en zn schiedam. Vandaag diagnose ontvangen.
Distributieketting gebroken. Motor totaal loss. Nieuwe motor is advies, kosten 2300,- vanwege net 3 maanden buiten de garantie nu aangeboden voor 1300,-.
Financieel voor ons onhaalbaar momenteel. Wat kunnen we doen? Wat is de auto waard volgens jullie in huidige situatie? Wat vinden jullie van het aanbod? Auto heeft recent nl 11-11 een wintercheck ondergaan bij Troost en zn in Schiedam. Accu vernieuwd en 1 liter olie bijgevuld.

Graag ontvangen wij uw advies wat te doen.

Alvast bedankt

Lidmaatschap van de auto is van mn vriendin:

Mw C W Williams
5283 785 802 kids sinds 2011
cw25williams@gmail.com

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft in maart een tweedehands auto gekocht waarbij de distributieketting nu is gebroken. Reparatiekosten zijn € 2300. Omdat de garantie drie maanden verlopen is wordt aangeboden de reparatie te verrichten voor € 1300.

Conformiteit

U heeft geen garantie meer op de auto, maar u kunt als consument vervolgens nog wel een beroep doen op de wet. U mag als consument namelijk redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Anders dan een distributieriem is een distributieketting onderhoudsvrij. U heeft niet te verwachten dat een distributieketting vervangen moet worden.

U kunt zich in dit geval beroepen op (non-)conformiteit, nu het product niet voldoet aan de redelijke verwachting die u ervan mag hebben. In de wet staat dat bij vervanging van een product of ontbinding van de overeenkomst de kosten voor rekening van de verkoper komen.

In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij langdurig gebruik van een kostbaar product (zoals een auto), kan het redelijk zijn dat u als koper toch een vergoeding moet betalen omdat u een bepaald voordeel hebt gehad. Dit wordt ook wel gebruiksvergoeding, verbruiksvergoeding, coulanceregeling, nieuw voor oud, afschrijving of gedwongen inruil genoemd.

Meer informatie over de gebruiksvergoeding.

Mocht u er met de verkoper niet uitkomen, dan kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Zij kunnen een bindende uitspraak over de kwestie doen.

Meer informatie over klachten na aankoop.