Ik wil graag advies hoe ik een probleem met de garage op kan lossen

Vraag gesteld door JRAJoosten op 12 april 2018

ik heb gehoor gegeven aan de terugroep actie van Skoda ivm dieselmotoren. Ik heb een afspraak gemaakt en meteen gevraagd of ze de APK willen verzorgen. Ik heb melding gemaakt van een brandend lampje op mijn dashbord. Zij belde me later die dag op met de melding dat zij een storing hebben gevonden ivm dat brandend lampje. Een sensor in het koelerblok moest vervangen worden. Dit kost 1100 euro. En dit moest gebeuren omdat ze anders de APK niet konden doen.Ik heb besloten om deze reparatie niet hier te laten doen en heb de auto weer opgehaald. Op dat moment vertelde de receptie medewerker dat ze een factuur sturen voor het uitlezen van dat lampje en voor de apk. De auto wordt afgekeurd aldus de medewerker. Hier ben ik het niet mee eens, omdat zij eerst die reparatie moesten doen voordat ze de APK konden doen. Ik ben van mening dat de auto niet gereed was voor de APK. Zij kunnen dan toch geen factuur sturen voor een APK met een afkeuring van de auto. Het zijn toch twee verschillende verhalen/opdrachten die in elkaar's verlengende liggen. Graag jullie advies !

Antwoord van Cathy

ANWB Expert

U heeft de garage opdracht gegeven om een APK keuring uit te voeren en een brandend lampje gemeld.

De garage heeft onderzoek gedaan naar het lampje in verband met de APK keuring. Daarop is de conclusie geweest dat er een sensor moet worden vervangen. De auto is afgekeurd. U bent van mening dat de auto nog niet gereed was voor APK en daarom onterecht afgekeurd is.

Als een auto afgekeurd wordt krijgt u een rapport waarop staat op welke punten er afgekeurd is. Dit heeft mogelijk te maken met de geluid en milieu eisen van de APK.

Alleen als u kunt aantonen dat de auto onterecht is afgekeurd, kunt u bezwaar maken tegen de factuur. Mijns inziens is de factuur terecht gestuurd, mits de afkeurpunten op uw rapport staan aangegeven.

Meer informatie over uw rechten bij reparatie en onderhoud vindt u op onze website.