wat is mijn recht na aanschaf auto die vol water loopt

Vraag gesteld door i.kort op 09 december 2015

hallo,

nog geen 3 maanden geleden kocht ik mijn vw polo bij autogarage Dijkstra.

deze auto heeft een open schuif dak.

na een paar weken ontdekte ik dat ik water schade in mijn auto dak had en in mijn kofferbak. ik heb de garage opgebeld en die zou hem maken, alleen werd er wat kit in gespoten en hier heb ik ook nog 50 euro voor moeten betalen. en moest ik verder maar opzoek als het niet goed zou zijn. ook zijn er meerdere dingen aan het licht gekomen waar autobedrijf dijkstra niks mee wil doen en waar ik niks van vergoed krijg (ruiterwissersproeier achter).

dit bleek ook dus ik heb de auto bij een andere garage gehad en deze heeft mijn daksysteem die het ook niet deed weer gemaakt maar de lekage blijft en de auto ruikt ook al naar schimmel.

dus ik ben weer terug gegaan naar autobedrijf dijkstra te stiens om te vragen voor een oplossing, hier wil autobedrijf dijkstra niet aan mee werken, ik heb verschillende voorstellen gedaan
- de auto terug en een andere auto mee nemen
- geld terug
- het grootste deel geld terug
- alle schade kosten om een nieuw dak en de lakage op te lossen te betalen zo dat de auto weer deugt

geen van alle vond autobedrijf dijksta een goede oplossing en geeft duidelijk aan dat ik het het zelf maar moet op lossen en dat ik geen garantie heb.

ik heb de auto zonder garantie gekocht voor 2650 euro
de kosten die ik zou moeten maken om alles voormekaar te krijgen zo dat ik weer een deugdelijke auto heb liggen rond de 2000 euro. en dan komen de overige kosten er nog bij.

ik heb autobedrijf dijkstra meerdere malen de kans te geven om met een oplossing te komen maar dit gebeurt niet.

ik zou graag willen weten wat mijn rechten zijn want dit moet toch niet zomaar kunnen.

iris kort

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een Volkswagen Polo gekocht, welke een lekkage heeft in het dak dat open geschoven kan worden. U vraagt wat uw mogelijkheden zijn.

Conformiteit

Ook als er geen garantie van toepassing is, dan mag u verwachten dat de auto voldoet aan de redelijke verwachtingen die u ervan mag hebben op basis van o.a. de koopprijs, kilometerstand, waar u de auto kocht, leeftijd van de auto en informatie die door de verkoper over de auto is verstrekt. Als er sprake is van een gebrek welke niet mag voorkomen op grond van de verwachtingen die u ervan mag hebben, dan is er sprake van non-conformiteit.

U heeft daarnaast bij de aankoop van een tweedehands auto een vergaande onderzoeksplicht. Hieronder valt bijvoorbeeld het maken van een proefrit. Van een tweedehands auto die voor deze prijs wordt verkocht, is het niet ongebruikelijk dat er sprake kan zijn van gebreken. Nu de auto binnen zes maanden na aflevering dit gebrek vertoont, dan was dit gebrek volgens de wet bij aankoop al aanwezig. Als de verkoper van mening is dat de auto niet gebrekkig was, dan moet hij dit bewijzen.

Reparatie

In dit geval dient u altijd de verkoper aan te spreken, maar uit uw verhaal maak ik op dat er ook al een reparatie heeft plaatsgevonden bij een andere garage. U kunt dan niet meer terug gaan naar de verkoper, als dit niet in overleg is geweest met de verkoper.

Ook als het gaat om de ruitenwisser is dit iets wat u door onderzoek had kunnen constateren.

Als de verkoper is aangesloten bij de BOVAG, dan kunt u het geschil nog aanhangig maken bij de Geschillencommissie. Maar ik verwacht helaas dat u geen grote slagingskans heeft - ook gezien er al een reparatie heeft plaatsgevonden bij een andere garage.

Meer lezen over klachten na aankoop