De verhuurder van verhuisbusje wil eigen risico (600 Euro) niet teruggeven vanwege scheur in voorruit. Maar het putje zat er al

Vraag gesteld door mkluwer op 07 mei 2018

De verhuurder van verhuisbusje wil eigen risico (600 Euro) niet teruggeven vanwege scheur in voorruit . Het putje waarin die scheur is begonnen moet er al gezeten hebben toen we de bus meenamen. Maar verhuurder zegt zeker te weten dat het putje er nog niet in zat.

Het gaat om de Autohopper, vestiging Brummen. Voor zover ik kan nagaan zijn ze geen lid van de BOVAG, en kan ik dus niet naar de geschillencommissie.
Voor we de bus meenamen hebben we goed gekeken naar schade, de bus was niet gewassen en de voorruit was vies, maar we vonden niets. Toen we wegreden wisten we de voorruit met ruitesproeier, we zagen toen direct een kleine ster (1,5 cm) midden op de voorruit. De verhuurder zei, dat is bekend, en genoteerd. We zijn vervolgens naar huis gereden, en hebben wat afval weggebracht. Toen we vervolgens wilden vertrekken voor de verhuizing, bleek die scheur in de ruit te zitten. Die is er dus in gekomen terwijl hij bij ons op de oprit stond.
We hebben de verhuurder gebeld, die zei kom maar even langs.
Hij zag dat er een pit helemaal onderin de ruit zat, vanwaar de scheur schuin naar boven ging. Hij zei, die pit zat er niet toen je hem meenam, dat zal een behoorlijke tik zijn geweest. Maar omdat er nu een scheur in zit ben je je eigen risico kwijt.

De pit zelf is klein, en zit helemaal aan de onderkant van de ruit, waardoor je hem van binnenuit niet ziet. Er is een stukje glas uit, maar oppervlakkig.
Ons verweer, wij hebben geen tik gehoord, dus die pit moet er al gezeten hebben toen we de bus meenamen. Bovendien had de ruit schoon moeten zijn bij de controle. We hadden gewoon geen kans om hem te zien.
De vuilheid van de voorruit en de lichtomstandigheden waren zo dat we zelfs die ster niet hadden gezien bij de controle. De pit is klein en zit onderaan in het niet doorzichtige deel van de voorruit, en is veel moeilijker te zien. Dus wij gaan er vanuit dat hij er al zat, maar dat we hem niet konden zien.
Verhuurder zegt dat hij de laatste was die de bus had gebruikt, en dat hij zeker weet dat de put er niet in zat toen wij hem meenamen.

Dit geheel zien wij als zeer onrechtvaardig. Wij weten zeker dat we geen tik op de ruit gehoord hebben, en dat die put dus al in de ruit zat toen we hem meenamen. Vervolgens kwam er een scheur in tijdens onze rit, en krijgen wij de schuld.
De verhuurder zegt simpel, je moet hem terugbrengen in dezelfde staat als toen je hem meenam.
Hij vertrouwt ons duidelijk niet, en denkt dat er een tik geweest moet zijn, maar dat wij daarover liegen.

Graag advies of, en hoe ik kan voorkomen dat ik mijn eigen risico, (600 Euro) kwijt ben

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een busje gehuurd. Bij het terugbrengen wordt een scheur in het raam vastgesteld. U geeft aan dat er al een put in het raam zat toen u de bus ophaalde. De verhuurder is het hier niet mee eens en wil uw eigen risico inhouden.

Als u iets huurt is het uw plicht om dit in dezelfde staat terug te geven. De vraag is dus of er als schade was op het moment dat u de bus kreeg. Een inspectie vooraf is dan ook heel belangrijk. Is vooraf niet aangegeven dat er schade was, dan is het vervolgens aan u om dat later te bewijzen.

Kunt u niet aantonen dat de schade (of een deel daarvan) er al zat, dan zijn vervolgens de verhuurvoorwaarden van belang en ook de verzekering die is afgesloten. Hierin staat beschreven waar u als huurder verantwoordelijk voor bent.

Is deze schade niet gedekt door de verzekering en kunt u de schade bij aanvang niet bewijzen, dan kunt u nog wel een opgave vragen van de schade. Wellicht is de reparatie minder dan 600 euro.

Als u een creditcard heeft dan kan het zijn dat eigen risico voor een huurauto hierin is gedekt. Het is de moeite waard om dit na te kijken.