coulance regeling renault espace

Vraag gesteld door peterrenault op 11 februari 2015

Onze renault espace had een storingscode abs/eps, remstoring dus. Omdat we nogal druk waren zijn we naar een garage in de buurt gegaan omdat onze renault garage in Nijkerk een behoorlijk stuk rijden is (min. 3 kwartier rijden). (even ter verduidelijking, de auto is al 6 jaar in onderhoud bij de renault garage in Nijkerk).
Het probleem kon niet worden opgelost. Tijdens de vakantie hebben wij ook weer een renault-garage moeten bezoeken ivm met een storing en een raar geluid van onder de auto.
Na de vakantie hebben we weer contact opgenomen met de garage in het dorp. Deze garage gaf aan dat dit probleem door de renault-garage in emmeloord zou kunnen worden opgelost middels een coulanceregeling. Wij blij. Wij wilden graag ook weten of de storing die wij in Frankrijk hadden ook betrekking had op dit probleem echter duurde de beantwoording van deze vraag door de anwb heel erg lang. Toen we zo ver waren om de wagen naar de garage te doen, bleek de coulanceregeling niet langer van kracht. Gevolg ipv 200 euro moeten wij nu 1800 euro betalen. Toelichting van de renault nederland: u bent geen loyale klant, laatste onderhoudsbeurt is door andere garage gebeurd. De garage heeft echter helemaal niets aan deze kwestie gedaan. Renault moet gewoon zorgen voor een veilige auto. Het is toch belachelijk dat wij nu niet meer als loyale klant worden gezien omdat wij eenmaal bij een andere garage zijn geweest. En daarmee vervalt dan onze coulanceregeling. Ik vind de motivering om af te wijken van de coulanceregeling echt arrogant. Hadden we dus wel de laatste onderhoudsbeurt bij een renault-garage laten doen, dan hadden we wel aanspraak kunnen doen op de coulanceregeling volgens meneer Van Zutphen van Renault Nederland.
Dit klopt toch niet? Deze manier van handelen stuit me echt tegen de borst.
nb we hebben nu een tegoedbon van 200 euro ontvangen tbv onderhoud.
De totale kosten waren dus 1800 euro! Dit zou door een coulance-regeling voor 200 euro worden gedaan....
Graag hoor ik een reactie! Alvast bedankt.

Antwoord van David

ANWB Expert

U geeft aan dat u verschillende storingen heeft gehad met uw Renault Espace. Omdat u een andere garage bezocht, kon u geen beroep doen op de coulanceregeling van Renault. U geeft in uw verhaal aan dat u vanwege de remstoring naar een garage in de buurt bent gegaan.

U zou de verkoper in eerste instantie in de gelegenheid moeten stellen om een gebrek te verhelpen. Het feit dat deze garage in Nijkerk een behoorlijk stuk rijden is, heft die verplichting niet op. De verkoper kan dan zelf onderzoeken wat de klacht is, zodat er geen discussie kan bestaan over het bestaan en de oorzaak van het gebrek. De verkoper kan daarnaast mogelijk de kosten voor zichzelf beperken. Hierover zijn meerdere uitspraken gedaan door onder meer de Geschillencommissie Voertuigen. Wanneer de auto ergens anders wordt hersteld, kunnen de kosten hiervoor niet zomaar op de ondernemer worden verhaald. In dit geval begrijp ik dat de auto tweemaal bij een andere garage heeft gestaan. U geeft zelf aan dat er bij de laatste onderhoudsbeurt niets is gedaan. Maar u moet dit ook kunnen bewijzen.

In uw geval is er een aanbod gedaan door de importeur, maar is de importeur eigenlijk geen partij in deze. De importeur kan zelf voorwaarden stellen aan een coulanceregeling. Juridisch gezien heeft u geen mogelijkheden om de importeur te dwingen u tegemoet te komen. Een mogelijke claim kunt u daarom alleen bij de verkoper neerleggen. De verkoper moet er dan wel in eerste instantie bij betrokken zijn en de mogelijkheid hebben gehad om het gebrek te verhelpen.