Binnen een week gebrek aan het licht, wat te doen?

Vraag gesteld door J.M.A. op 24 oktober 2018

Geachte experts,

Drie weken geleden heb ik een tweedehands auto gekocht, een Ford Fiesta TDCi uit 2006. Bij de proefrit (uiteraard vóór de aankoop) kwamen er een aantal kleine gebreken aan het licht, die heeft het garagebedrijf allemaal kosteloos voor mij opgelost en dat gaf het nodige vertrouwen. Wel merkte ik dat de auto binnenin stonk naar diesel en dat er een tikje in de motor hoorbaar was, ik heb dat dus ook aangegeven. De garage verzekerde mij dat dit probleem zichzelf zou oplossen en dat het ermee te maken had dat de auto relatief lang had stilgestaan. De hele motor hadden ze nagelopen en schoongemaakt en die was 100% goed, aldus de garage.

Na een week stonk de auto nog steeds naar diesel en ben ik betere research gaan doen. Ook ben ik langs geweest bij de Ford-dealer voor advies en kwam het daadwerkelijke probleem boven water: lekkende verstuivers. Hoe veel was van buitenaf niet te zeggen, maar minimaal één (van de vier).

Met deze kennis ben ik natuurlijk teruggegaan naar de verkoper, in de hoop dat hij dit kon repareren. Research leerde mij dat dit een simpele reparatie kán zijn: dieselspecialisten verhelpen de lekkage voor rond de 200 euro (voor alle vier de verstuivers), mits het probleem niet te ernstig is. De garage waar ik de wagen heb gekocht deed mij het aanbod dit voor 120 euro te doen. In eerste instantie vond ik dit fijn, want goedkoper dan elders, maar in tweede instantie ben ik toch nog eens gaan nadenken.

Immers, als ik naar de documenten op de ANWB-site kijk, dient de verkoper dit kosteloos te repareren. Ik ben ruim binnen de zes maanden teruggekomen met het probleem, dus de verkoper moet dan aantonen dat dit probleem bij de koop nog niet bestond. Dat de man verder aangaf dat dit 'heel makkelijk is, vaak voorkomt en zo gepiept is,' deed mij des te meer afvragen waarom dit dan nog niet gedaan was voordat de auto in de verkoop ging en vooral waarom ik er dan nu toch nog vrij veel kosten aan zou hebben.

Met dit in mijn achterhoofd ben ik naar een dieselspecialist gegaan, daar weet ik tenminste zeker dat de reparatie goed wordt uitgevoerd. Na drie kwartier onderzoek kwam de aap uit de mouw: er lekken drie verstuivers en de cilinderkoppen zijn ingezakt. Geen simpel probleem meer dus. Als alles mee zou zitten zou de reparatie, inclusief onderdelen en BTW, neerkomen op 480 euro. De kans dat niet alles meezit is echter vrij groot: de verstuivers kunnen vastkoeken wat ervoor zorgt dat ze niet loskomen. In de geval moet je ze eruit slaan, waarbij ze bijna zeker kapot gaan en dus vervangen moeten worden. Een nieuwe kost 250 euro per stuk excl. BTW, wat all-in zou neerkomen op een reparatie van 1689 euro.

De vraag is simpel: wat kan ik hiermee? De aankoopprijs van de auto was 2250 euro, dan vind ik het niet kunnen dat ik er dan binnen een maand nog eens geld aan reparatie in moet stoppen, laat staan een som die 75% van de aankoopprijs bedraagt. Komt nog eens bij dat de garage beweert dat dit simpel is, waar de specialist zegt dat de auto er merkbaar van achteruit gaat als je dit niet goed doet (slecht starten, slecht stationair draaien, lopen op een cilinder minder, etc.).

Mijn persoonlijke wens is één van de drie volgende dingen te doen:

1) De garage waar ik de wagen heb gekocht repareert dit, maar ik mag dan (op zijn kosten) bij de specialist navragen of het goed is gedaan

2) De specialist repareert dit op kosten van de verkoper, ongeacht het bedrag

3) Ik krijg mijn geld terug en hij zijn voertuig, waarbij ik ook mijn geld terug wil voor de kosten die ik aan de specialist heb betaald voor de diagnose (87 euro).

Wat het laatste punt ingewikkelder maakt: ik heb mijn oude auto ingeruild omdat die was afgekeurd. De garage heeft deze opgelapt en nu in de verkoop staan voor 6x zoveel als de inruilwaarde (dat is niet overdreven). Wat mij betreft kunnen we ook terugruilen, maar dan wil ik natuurlijk nog steeds mijn geld terug. Ik ga niet twee keer betalen voor één en dezelfde auto.

Wat zijn mijn rechten en plichten? Wat is, als de garage nergens aan meewerkt en ik dus in het ergste geval 1700 euro kwijt ben aan reparatie, de kans dat ik een juridische procedure tegen dit bedrijf win?

Ik hoor het graag!

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft drie weken geleden bij een autobedrijf een gebruikte Ford Fiësta TDCi (2006/ € 2.250,-) aangeschaft. Na een week bleken er problemen met onder meer de verstuivers. Nadien bleek er tevens een gebrek aan de cilinder. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Alvorens uw vraag te beantwoorden, ontvang ik graag eerst aanvullende informatie;
  • heeft u de auto bij en BOVAG garage aangeschaft?
  • is de auto geleverd met (BOVAG) garantie?
  • wat is de kilometerstand (bij levering/huidig)?

Nu alvast wijs ik u op onze informatie over klachten na aankoop op onze website.



***

Reactie van J.M.A.:

Beste Michiel,

Nee, de auto komt niet bij een BOVAG-garage vandaan en is ook geleverd zonder garantie. Daar kan ik me dus ook niet op beroepen, maar ik heb goed naar jullie informatie gekeken en zou willen weten in hoeverre het mogelijk is mij te beroepen op conformiteit.

Wat wellicht nuttig is om te vermelden, de auto is bij aflevering voorzien van een nieuwe APK. Zelf kan ik niet echt vinden of hij goedgekeurd had mogen worden met dit probleem, maar ik vermoed sterk van niet gezien dit probleem emissiegebonden is. De verkoper heeft de APK zelf uitgevoerd.

De kilometerstand bij aanschaf was 195157, momenteel (circa een maand later) is die gelijk aan 196800. Ik heb er dus niet buitensporig veel in gereden voor de begrippen van een diesel.

Ik zie uw reactie graag tegemoet!



***

Reactie van Michiel Claesen:

Adviseer u (primair) een beroep te doen op dwaling. Het kan mij niet voorstellen, dat de verkoper hier niet van af heeft geweten. Een dieselgeur duidt op een lekkage van de brandstoftank, brandstofleidingen of lekkende verstuivers.

Dwaling
Bij dwaling wordt er een overeenkomst gesloten op basis van verkeerde informatie. Deze informatie moet zo belangrijk zijn dat als de koper het had geweten, hij de koop niet zou hebben gesloten of voor een aanzienlijk lagere prijs.

De verkoper heeft een mededelingsplicht en de koper heeft een onderzoeksplicht. Zaken die hij/zij belangrijk vindt moet hij/zijonderzoeken en bespreken voor het sluiten van de koopovereenkomst.

Er is sprake van dwaling in een aantal situaties:

  • 1. De verkoper geeft foute informatie
  • 2. De verkoper zwijgt over een punt wat hij had moeten melden (mededelingsplicht)
  • 3. De koper en de verkoper gaan uit van dezelfde onjuiste informatie

Zowel de eerste als het tweede punt is hiervan toepassing.

punt 1: Volgens de verkoper zou de dieselgeur op den duur verdwijnen

Punt 2: de verkoper wist of behoorde te weten dat er een gebrek was met de verstuivers (of anders de brandstofleidingen of lekkende brandstoftank).

Vernietiging koopovereenkomst
Wanneer er sprake is van dwaling kunt u de koopovereenkomst (gedeeltelijk)vernietigen. Of u ontvangt het gedeelte van het aankoopbedrag terug ter grootte van de benodige reparatiekosten. Bij vernietiging van de koopovereenkomst dient u de gehele aankoopsom retour te krijgen, waarbij u op uw beurt de auto teruglevert aand e verkoper.

Conformiteit
Tevens (subsidiair) kunt u zich op cinformiteit beroepen (zie onderstaande informatie).

Meer informatie over klachten na aankoop of dwaling bij aankoop vindt u op onze website.