Volgens mij ben ik opgelicht.

Vraag gesteld door Anton Sr op 27 september 2017

Ik heb bij Rental Cars telefonisch een Ford Focus of gelijkwaardig, gehuurd voor 31 dagen ad. € 839,- in Minneapolis Amerika. Voor aanvang van de huur was het gehele bedrag afgeschreven van mijn creditcard en ontving ik een voucher.
Aan de balie in Minneapolis werden, na overleg van mijn voucher, de papieren in orde gemaakt. Ik moest tekenen op een schermpje op de balie terwijl de baliemedewerker op de computer keek. Hij heeft nooit gezegd dat er sprake was van een upgrade en ook niet dat er geen Ford Focus beschikbaar was . Nadat alles ondertekend was vertelde hij waar ik een witte Toyota Corolla kon ophalen. Ik ging er dus vanuit dat dat de gelijkwaardige auto was van een Ford Focus.
Bij thuiskomst in Nederland zie ik tot mijn grote verbazing dat er na inlevering van de auto nog eens extra € 665,09 van mijn creditcard is afgeschreven wat bij navraag voor een upgrade blijkt te zijn.
De baliemedewerker heeft nooit gezegd dat er sprake was van een upgrade en heeft ook nooit een bedrag genoemd. En ik heb nooit om een upgrade gevraagd.
Ik heb uiteraard bij Rental Cars hierover gereclameerd, maar hun antwoord is: U heeft getekend, wij kunnen niets voor u doen. Ik heb getekend ja, maar nooit voor een upgrade. Op slinkse wijze heeft hij mij het contract laten tekenen alsof het voor de Ford Focus of gelijkwaardig was. Ik ben er van overtuigd dat de medewerkers van Budget erop uit zijn zoveel mogelijk te "verkopen" aan de balie daar zij daar provisie over krijgen en dat Budgetcars dit ook faciliteert. Het gaat er om om er een handtekening onder te krijgen, de manier waarop maakt niet uit.
Ik wil het er niet bij laten zitten. Ben ervan overtuigd dat ik opgelicht ben! Hoe moet ik dit aanpakken en waar moet ik zijn?

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een auto gehuurd bij Rental Cars voor uw verblijf in Minneapolis in Amerika. Voor aanvang van die huurperiode werd het gehele huurbedrag van uw Creditcard afgeschreven. Eenmaal bij de balie in Minneapolis aangekomen moest u tekenen om de papieren in orde te maken. Bij terugkomst in Nederland wordt er nog een extra bedrag van uw creditcard afgeschreven voor een upgrade. U hebt inderdaad een andere auto gehad dat aanvankelijk de bedoeling was maar u dacht dat het een gelijkwaardige auto was. Ook heeft de betreffende baliemedewerker niet gesproken over een upgrade toen u tekende. U hebt geklaagd bij Rental Cars maar die geeft aan dat u getekend hebt en dat er daarom niets meer aan te doen is. U vraagt zich af hoe u dit moet aanpakken.

In de praktijk wordt er vaak aan de balie een overeenkomst onder uw neus geschoven en u wordt aangespoord om direct te tekenen. We kunnen ons voorstellen dat het dan niet prettig is om dan nog uitgebreid de overeenkomst met voorwaarden door te gaan nemen. Temeer wanneer er bijvoorbeeld nog een rij wachtenden achter u staat. Toch adviseren wij om uw tijd te nemen om de voorwaarden door te nemen. Mocht er namelijk in het contract gesproken worden over een upgrade met bijbehorend extra bedrag en u tekent daarvoor, dan kunt u daar niet meer op terugkomen.

Rental Cars is niet uw contractspartij maar enkel de bemiddelaar. In dit geval is het dus ook zaak om te kijken welke voorwaarden BudgetCars hanteert. Indien er wel over een upgrade gesproken wordt in de overeenkomst maar er geen exact bedrag genoemd wordt van de extra kosten dan kunt u daarover bezwaar indienen bij uw contractspartij BudgetCars.

Meer informatie over auto huren in het buitenland vindt u op onze website.