Expertverklaring nav bootongeluk (aansprakelijkheid)

Vraag gesteld door Glenn de Klerk op 10 november 2017

Beste allemaal,

Afgelopen zomer hebben mijn partner en ik een ongeluk gehad met een speedboot waarbij mijn partner onder andere een hersenkneuzing heeft opgelopen en nog steeds herstellende is. Wij hebben hiervoor de aansprakelijkheidsverzekering van de boot aangesproken maar deze erkend geen schuld omdat er geen sprake zou zijn van een onrechtmatige daad. De verzekeraar stelt dat het letsel voortvloeit uit een samenloop van omstandigheden waarbij zij stellen dat het gebruikelijk is dat men met 35-40km per uur onaangekondigd een scherpe bocht maakt met een speedboot en de opvarende hier rekening mee moet houden. Je kunt wellicht begrijpen dat ik teleurgesteld ben met deze uitspraak en ik het hier niet mee eens ben.

Ik ga een deelgeschil starten tegen de verzekeraar en verzekerde. Ik ben op zoek naar een expert / (ervarings)deskundige / professioneel persoon die verstand heeft van varen in een kleine speedboot. Mijn doel is om aan te tonen dat een dergelijke actie niet past binnen de cultuur en onverstandig is om op deze snelheid onaangekondigd een scherpe bocht te maken. Met andere woorden, een onrechtmatige daad. Kunnen jullie expert / deskundigen die ervaring heeft met varen in een kleine speedboot (circa 6-7 meter) met een vermogen van 130 pk (inboard) en topsnelheid van 50 km/u of vergelijkbare boot. Iemand die bijvoorbeeld vaar les geeft of aantoonbaar veel ervaring heeft met varen in deze boten.

Ik heb de namen van de personen/verzekeraar verwijderd. Het is in ieder geval niet de ANWB ;-). Hieronder volgen een aantal feiten uit de getuigenverklaring van de bestuurder/verzekerde en het oordeel van de verzekeraar.

Graag hoor ik jullie reacties / tips

De feiten
Mevrouw geeft aan dat zij op de boot ten val kwam, waardoor zij letsel opliep. Zij stelt hiervoor onze verzekerde aansprakelijk.

Het voorval (volgens de getuigenverklaring van de bestuurder)
Op datum zijn we na het avondeten gaan varen,. Ik schat dat dit rond 19.00 uur geweest is. De boot ligt in de haven van Wolphaarsdijk. We zijn met de volgende personen naartoe gegaan. Ikzelf, mijn partner, mevrouw (die het letsel opliep) en de partner van mevrouw.

Volgens mij heb ik de hele avond gevaren. Meneer heeft eerst enige tijd gewakeboard. Ik heb dit die avond volgens mij niet gedaan. Ik schat dat toen het gebeurde dat we ongeveer een uur of anderhalf gevaren hadden. Omdat we in vrij ondiep water aan het varen waren was er wat wier in het staartstuk gekomen. Omdat dit er uit te krijgen heb ik flink gas gegeven zodat het wier dan los komt. Ik heb aangegeven dat ik een flink hard ging varen. Op dat moment zat ik op de stoel achter het stuur. Op het bankje naast mij, aan de linker zijde van de boot zaten meneer en mevrouw. Mijn partner zat op het bankje voor op de boot.
Op enig moment heb ik een vrij scherpe bocht naar links gemaakt en daardoor verloor mevrouw haar evenwicht en viel van de bank af en viel met haar hoofd tegen de stoel achter mijn zit plaats. De stoel waar ze tegenaan kwam is bekleed met stof en is niet keihard. Bij het maken van de bocht gleed ook meneer van het bankje af. meneer had negens last van.

Ik heb niet aangegeven dat ik een bocht ging maken. Omdat het staartstuk schoon moest heb ik flink gas gegeven. Ik kan niet precies inschatten met welke snelheid het gebeurde maar ik schat tussen de 35 en 40 km per uur. Ik maakte de scherpe bocht zodat het wier van het staartstuk los zou komen.
Ik had nog geen scherpe bochten gemaakt met deze snelheid. Ik heb niet gewaarschuwd dat ik een scherpe bocht ging maken. Dit gebeurd eigenlijk nooit.

Aansprakelijkheid bestuurde (volgens de getuigenverklaring van de bestuurder)
Ik vind niet dat ik aansprakelijk ben voor het letsel van mevrouw. Ik heb ook het idee dat de aansprakelijkheidsstelling vanuit haar werkgever is gekomen en niet vanuit mevrouw zelf. Zij heeft zelf aangegeven dat ze het mij niet kwalijk heeft genomen. Het is wel vaker gebeurd dat er iemand onderuit ging in de boot. Het kan zijn dat omdat mevrouw nog niet vaak op een boot had gevaren dat zij verrast werd bij het maken van de bocht. Het is gewoon een lullig ongeluk wat tijdens een actie gebeurde die heel vaak uitgevoerd wordt. Tijdens het varen maak ik vaker een scherpe bocht naar links of rechts en dan gebeurd er eigenlijk
nooit iets. Ik vind het heel vervelend dat het gebeurd is maar ik acht mijzelf niet aansprakelijk voor het letsel van mevrouw.

Wat zegt de verzekeraar

De polisvoorwaarden
Op basis van de polisvoorwaarden is in Nederland, door de boot veroorzaakte schade gedekt, wanneer verzekerde hiervoor aansprakelijk is volgens de Nederlandse wetten en regels.

De verzekeraar ziet, gezien de feiten en omstandigheden, geen grond voor onrechtmatige daad.
Vast staat dat verzekerde aangaf dat hij, om wier te verwijderen, anders / wat harder ging varen. Men mag dan van opzittenden verwachten dat zij hier rekening mee houden. Ook met wat meer onverwachte wendingen.

Nergens blijkt uit dat dat onze verzekerde zodanig onzorgvuldig handelde, dat hij gezien de feiten en omstandigheden, onrechtmatig handelde.
Het varen / sturen past binnen de (sub)cultuur van dit soort boten, en was niet onzorgvuldig. Het was zelfs aangekondigd, met de reden.
De feiten bevestigen juist dat het hier een ongelukkige samenloop van omstandigheden betreft, welke ertoe leidt dat aansprakelijkheid op basis van onrechtmatige daad voor letselschade ontbreekt.

Antwoord van Marika

ANWB Expert

Afgelopen zomer hebt u een ongeluk gehad met uw speedboot. Daarbij is letsel ontstaan en u wilt weten wie u bij kan bijstaan in het deelgeschil dat u wilt starten tegen de verzekeraar en verzekerde.

U kunt hiervoor het beste contact opnemen met slachtofferhulp. Zij kunnen met u meedenken en helpen aan de juiste specialist betreft uw kwestie.