Moet ik opnieuw betalen voor een derde reparatiebeurt voor hetzelfde mankement binnen drie weken?

Vraag gesteld door Wouter Bolier op 24 juni 2015

We hebben afgelopen weken meerdere malen pech gehad met onze Fiat Panda met semi-automaat versnellingsbak. De auto uit 2005, drie jaar geleden tweedehands gekocht bij een Fiat-dealer in onze vorige woonplaats, heeft nog geen 100.000 km op de teller staan. De versnellingsbak loopt vast, waardoor het niet meer mogelijk is om te schakelen, automatisch of handmatig. Hij bleef een keertje in zijn 3 hangen, terwijl ik afremde voor een file, waarna ik niet meer kon optrekken vanuit de 3e versnelling. Auto opnieuw opstarten had geen effect, de versnelling bleef in zijn 3e staan. Of bij een open brug stilstaan, blijft hij in zijn N hangen, kan je dus niet wegrijden als de brug weer is gesloten. Alle keren knippert een waarschuwingslampje van de versnellingsbak in het dashboard. En iedere keer moeten we de auto naar een veilige plek duwen. De ANWB Wegenwacht heeft ons bij pech onderweg weer op weg geholpen.

We hebben op advies van de ANWB-monteur de auto naar onze eigen garage gebracht. Daar hebben zij - na overleg met de Fiat-dealer - een onderdeel vervangen dat de (semi-automatische) versnellingsbak aanstuurt (een accumulator). Een reparatie van 300 euro.

Maar binnen een paar dagen na deze reparatie en na een paar korte ritjes in onze woonplaats keerde het probleem terug. Weer problemen met schakelen/versnelling en hetzelfde waarschuwingslampje in het dashboard. Dus terug naar onze garage. Die heeft de auto bij de Fiat-dealer gebracht. Daar is de auto onderzocht en hebben ze een update van de software/elektronica, die de versnellingsbak aanstuurt, uitgevoerd. Ze hebben de versnellingsbak 'opnieuw ingelezen,' of opnieuw geleerd te schakelen. Ook dit was een reparatie van 300 euro.

Gisteren aan het einde van de middag weer hetzelfde probleem bij het inparkeren voor ons huis. Ditmaal bleef hij in R hangen en weer hetzelfde alarmlampje. Mijn partner heeft toen de auto op een parkeerplaats geduwd. Straks ga ik opnieuw naar onze garage.

Dus de auto is al 2 x "gerepareerd," 1 x bij onze vaste garage voor 300 euro en 1 x bij de Fiat-dealer voor 300 euro. In onze beleving hebben onze vaste garage en de Fiat-dealer het mankement niet (goed) gerepareerd. Er werd gezegd dat bij terugkeer van het probleem mogelijk de versnellingsbak zou moeten worden vervangen (in de richting van 1000 euro).

Nu is mijn vraag: wat zijn mijn rechten wanneer ik nu voor de derde maal binnen drie weken een reparatie ga laten uitvoeren voor hetzelfde mankement? Bij wie dan: onze eigen garage of de (veel duurdere) officiële Fiat-dealer? Mag ik de eerdere reparatiekosten in mindering brengen bij deze derde reparatiepoging van hetzelfde probleem? Of moet ik gewoon de volle prijs betalen voor nieuwe (ingrijpendere) reparaties, waarbij ik dan uiteindelijk 600 euro voor eerdere mislukte reparaties blijk te hebben betaald?

Antwoord van David

ANWB Expert

De versnellingsbak van uw Fiat Panda is nu twee keer gerepareerd, maar het gebrek is nog niet verholpen. De versnellingsbak moet waarschijnlijk worden vervangen.

In deze is het de vraag of de garagist goed heeft gehandeld. In eerste instantie is een onderdeel vervangen, maar was het probleem hier niet mee verholpen. Bij een tweede reparatie is er een software-update uitgevoerd. Ook zonder resultaat. U dient te bewijzen (met behulp van een technische expertise) dat de garage verkeerd te werk is gegaan, het is dan ook verstandig oude onderdelen terug te vragen.  Deze werkwijze roept in eerste instantie vraagtekens op. U kunt de garage vragen of er een gegronde reden aanwezig was om het genoemde onderdeel te vervangen en of er sprake was van veroudere software (deze had dan ten eerste een update kunnen krijgen).

Indien de garage BOVAG aangesloten is, dan kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Zij kunnen dan een expert inschakelen. U kunt gebruik maken van ons handige stappenplan



***

Reactie van Wouter Bolier:

Bedankt voor uw reactie. Daar kunnen we zeker iets mee doen.

Intussen is de auto nog steeds niet onderzocht en gerepareerd, vanwege drukte bij de Fiat-dealer. We hebben daardoor enkele dagen een leenauto van deze garage moeten gebruiken. Mogen zij hiervoor huur in rekening brengen, terwijl zij geen tijd hebben om onze auto te repareren? We zitten nu al bijna een maand zonder onze eigen auto. We begrijpen dat het druk is, omdat veel mensen hun auto vakantieklaar willen hebben, maar wij veronderstelden dat je een leenauto gratis mocht gebruiken wanneer een reparatie lang duurt.

We hebben verder gesproken met de medewerkers van de Fiat-dealer over de eerdere in onze ogen mislukte reparatie. Over de eerste reparatie bij onze eigen vaste garage zeggen ze: 'Daar staan wij buiten.' Maar de Fiat-dealer heeft wel geadviseerd aan onze garagist om een onderdeel te vervangen, zonder naar de auto te hebben gekeken.

Over dat we vinden dat ze de auto niet goed hebben gerepareerd door even snel een software-update te doen, zeggen ze: 'We hebben de auto (elektronica) doorgemeten met een computer. Daaruit kwam een foutcode die wees op een probleem met de software. Een software-update is dan in 9 van de 10 gevallen de oplossing. Dat hebben we gedaan, dat was de meest waarschijnlijke oplossing. We hebben daarna een proefrondje gereden zonder problemen en foutmeldingen. Dus wat ons betreft was de auto op dat moment goed gerepareerd.'

Maar na een paar dagen en een paar kilometertjes in onze woonplaats kregen we weer foutmeldingen en konden we opnieuw niet meer schakelen of rijden. Daarvan zegt de (monteur van de) Fiat-dealer: 'We gaan de auto nu uitgebreider onderzoeken. Misschien is het nu zo'n geval dat 1 van de 10 x voorkomt bij deze foutcode van de computermeting. Afhankelijk van wat we vinden, voeren we een nieuwe reparatie uit.'

Probleem is dat de eerste reparatie, het vervangen van de accumulator, is gedaan door onze eigen niet bij de Bovag aangesloten vaste garage in onze woonplaats - op advies van de Fiat-dealer. De tweede (in mijn ogen te snelle en gemakzuchtige) reparatie, de software-update door de Fiat-dealer die wel is aangesloten bij Bovag, is gebaseerd op de foutcode van een computermeting. Maar de auto is nog steeds niet in orde.

Deze Fiat-dealer is aangesloten bij de Bovag, dus we overwegen sterk om de geschillencommissie in te zetten voor de software-update die niet het gewenste resultaat opleverde. In het ANWB-stappenplan staat: 'Heeft de garage zijn werk niet goed gedaan, schade veroorzaakt of iets anders? Dan moet je dit bewijzen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een technische expertise.' Maar hoe kunnen wij aantonen dat zij fouten hebben gemaakt bij een computermeting en de daaropvolgende software-update als meest waarschijnlijke oplossing en vervolgens een proefrondje met de auto zonder problemen hebben gereden? Het onderdeel dat is vervangen en eventueel onderzocht zou kunnen worden, was een maand geleden door onze eigen garagist, maar die is niet Bovag-aangesloten.



***

Reactie van David Sjoer:

Bedankt voor uw uitgebreide reactie. Ik heb uw vraag in behandeling genomen, u ontvangt zo spoedig mogelijk mijn reactie.