Kapotte motor binnen 150.000km

Vraag gesteld door TKALFA op 01 september 2017

Goedemorgen,

Mijn auto (Alfa Giulietta) is onlangs stuk gegaan. Tijdens het rijden ontstond er een ratelend geluid, binnen 10km was ik bij de dealer en heb ik de auto daar gelaten voor reparatie.

Inmiddels is geconstateerd dat de zuigers gekanteld zijn, hierdoor de cyclinderwand is beschadigd, en er ook nog speling op de krukas zit (wellicht de oorzaak van dit alles). Conclusie, motor is aan eind, reviseren is te duur, dus een nieuwe (lees tweedehands) motor is het advies.

Heb de auto minder dan 2 jaar bij deze dealer gekocht, de auto heeft nog minder dan 150.000 op de teller, de auto is constant goed onderhouden, zo heeft hij een grote beurt gehad bij aanschaf en een klein jaar geleden.

Mijn vraag is:
- is het acceptabel dat een motor het zo snel begeeft?
- wat zijn mijn rechten en bij wie? Valt de fabrikant, dealer, importeur of iemand anders iets te verwijten?
- in hoeverre loont het de moeite iemand aansprakelijk proberen te stellen?

Alvast dank voor uw hulp!

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft ongeveer twee jaar geleden een Alfa Giuletta gekocht waarbij de motor vervangen dient te worden. U vraagt of dit acceptabel is en wie u hiervoor aansprakelijk kunt stellen.

In ieder geval geldt dat u altijd de verkoper aanspreekt, omdat dit de partij is waarmee u de overeenkomst heeft gesloten. Als blijkt dat een auto niet voldoet aan de verwachtingen die u ervan op grond van de overeenkomst van mag hebben, dan kunt u de verkoper in gebreke stellen.

In dit geval is het nog van belang na te gaan wat het bouwjaar is van de auto en met welke kilometerstand u hem heeft gekocht. Daarnaast zou ik graag van u vernemen of u de auto met BOVAG-garantie heeft gekocht.






***

Reactie van TKALFA:

Dank voor uw reactie.

De auto is van 2011, 6 jaar oud dus.
De km stand bij aanschaf destijds was 120.000 km.
De auto is incl. 6 maanden BOVAG garantie gekocht.



***

Reactie van Marika Oliviera:

In casu kunt u zich beroepen op (non-)conformiteit ex art 7:17 BW e.v. In alle redelijkheid had u op grond van met name de kilometrage niet te verwachten dat de motor nu al aan vervanging toe is.

Op grond van conformiteit dient de dealer (verkoper) de motor te vervangen. Kosten komen in beginsel voor rekening van de dealer. In casu kan het redelijk zijn dat u - bij plaatsing van een nieuwe motor - een deel van de kosten draagt als gebruiksvergoeding.

Mocht u er met de dealer niet uit kunnen komen, schakel dan uw rechtsbijstandverzekering in of leg het geschil voor aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.