Niet willen afgeven van winterbanden/velgen na conflict over nota van reparatie

Vraag gesteld door Leonard O. op 01 december 2016

Sinds ruim 2 jaar problemen met o.a. zonnescherm open dak. Gaat maar voor de helft dicht. Diverse malen door garage naar gekeken. Dit zou aan een motor
liggen. Zeer lang geduurd voor er een motor voor dit laatste model Saab 9-5 beschikbaar was. Nieuwe motor geplaatst ( er zijn er twee die dit zonnescherm bedienen), toen ging het zonnescherm nog maar half dicht de andere kant op.
Diagnose " kabelbreuk" en extra kosten van 500 euro boven nota van 1110 euro. Nota na uitgebreide motivatie niet betaald Second opinion bij tweede Saab garage aangevraagd, waarbij bleek dat er een fout in de software was en zeer waarschijnlijk de motor niet stuk is geweest en al helemaal geen sprake was van kabelbreuk.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een geschil met een Saab dealer ter zake een reparatiefactuur. U betwist de vordering vanwege een in uw ogen onjuiste diagnose stelling, waarbij de het probleem nog altijd niet verholpen is. Hierop heeft de garagist het retentierecht ingeroepen. Hij houdt uw velgen en winterbanden onder zich totdat uw de factuur voldaan heeft. U vraagt zich af hoe nu te handelen.

Nu de factuur niet door u voldaan is, kan de garagist een beroep doen op het retentierecht; hij mag de zaak (velgen/winterbanden) onder zich houden totdat de factuur is voldaan.

Om vast te stellen of de factuur van de garagist terecht is, en dus of er een al dan niet een juiste diagnose is gesteld, zou u een technische expertise kunnen laten uitvoeren. Deze kosten worden in veel gevallen gedragen door een rechtsbijstandverzekering. Voorwaarde is meestal wel dat de garagist BOVAG lid moet zijn.

Beschikt u niet over een rechtsbijstandverzekering, maar is de garagist wel BOVAG lid, dan kunt u de zaak ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Om de winterbanden/velgen spoedig terug te krijgen zou u kunnen overwegen de betwiste factuur - onder voorbehoud van alle rechten of onder protest - te voldoen. Vermeld bij betaling in de omschrijving naast het factuurnummer dus 'betaald onder protest' of 'betaald onder voorbehoud van alle rechten'.

Vervolgens kunt u de zaak voorleggen aan de Geschillencommissie - welke ook over technische adviseurs beschikt - om uitspraak te doen inzake de betwiste vordering.

Meer informatie over klachten na reparatie of onderhoud vindt u op onze website.