annuleren van koop tweedehands auto

Vraag gesteld door rwt op 28 augustus 2016

L.S.,

afgelopen zaterdag heb ik een auto gekocht bij een autobedrijf. Het betreft een Ford Ka uit 2005, van één eerdere eigenaar met 75000 km op de teller en gekocht voor 2000 euro. Bij een proefrit één week eerder is al een aanbetaling gedaan en afgesproken dat de auto met nieuwe APK wordt geleverd en een extra anti-corrosiebehandeling aan de onderzijde, gezien het feit dat er wat roest was geconstateerd op de dorpels.

Bij het ophalen van de auto afgelopen zaterdag, blijkt bij wegrijden dat één van de koplampen niet werkt. Dit wordt vervolgens, dezelfde ochtend. bij het gelieerde garagebedrijf van de verkoper verholpen.
Diezelfde avond blijkt dat de ruitenwissersproeiers niet werken, ondanks dat het tankje gevuld is. De volgende ochtend blijkt, bij nadere beschouwing, dat in één van de dorpels een gat zit (eerder niet opgemerkt door mij, ook niet door de verkoper gemeld) en dat het achterspatbord aan de onderzijde los hangt.

Bij eerste contact (telefonisch) met de verkoper zegt hij toe op zoek te gaan naar een nieuwe motor voor de sproeiers, maar dat aan het gat in dorpel niets te doen is. Dat is niet helemaal een bevredigend antwoord.
Door dit alles reist de twijfel bij mij of de APK wel goed verricht is, aangezien de auto met deze gebreken (koplamp, ruitenwissersproeier) nooit goed gekeurd had kunnen worden. Ook vraag ik me af of deze gebreken reden kunnen zijn om de koop te ontbinden, aangezien ik sterk begin te twijfelen aan de kwaliteit van de auto.

Ik hoor graag van u!

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht waarbij vlak na aankoop een aantal gebreken worden geconstateerd. U vraagt of u de koop kunt ontbinden.

Ontbinden van de koop overeenkomst is een mogelijkheid als er sprake is van een gebrek dat niet te verhelpen is en het gebruik van de auto danig beïnvloed. In uw geval betreffen het gebreken die te herstellen zijn of waarbij het gebruik nog normaal mogelijk is. Ontbinding is dan ook niet mogelijk.

Als u de auto met garantie heeft gekocht dient de garage de gebreken onder garantie te herstellen. Zonder garantie kunt u een beroep doen op de wet.

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

In uw geval betreft het een auto van 10 jaar oud. Daarbij kunt u niet meer zonder meer stellen dat u geen enkel gebrek hoefde te verwachten. U heeft ook als koper een onderzoeksplicht. Voor gebreken die u zelf voor de koop of aflevering had kunnen zien kunt u de verkoper niet aanspreken.

U zou de verkoper aan kunnen spreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al reparatiekosten hoeft te verwachten. Mogelijk vergoed de verkoper op die grond in ieder geval een deel van de kosten van herstel.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.




***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

In aanvulling op mijn eerdere bericht nog het volgende. De auto is afgeleverd met een nieuwe APK. Dat kan betekenen dat het gat in de dorpel nog binnen de apk normen viel. Mogelijk is de APK echter ten onrechte afgegeven. U zou om hier zeker van te zijn een herkeuring aan kunnen vragen bij de RDW. De kosten hiervoor zijn voor uzelf. U krijgt deze terug indien u terecht een herkeuring heeft laten uitvoeren. Voor een herkeuring heeft u het keuringsrapport nodig.

Mocht blijken dat de APK ten onrechte is afgegeven door de verkoper dan heeft u de mogelijkheid om de verkoper hierop aan te spreken. U mocht immers in ieder geval verwachten dat de auto aan de minimale APK eisen voldeed op het moment van levering. Is dit niet het geval dan kunt u alsnog herstel eisen. Is herstel niet mogelijk en de auto voldoet niet aan de APK normen, dan kunt u van de verkoper eisen dat hij de auto terugneemt tegen terugbetaling van de betaalde koopprijs.

Meer informatie over APK en het aanvragen van een herkeuring vindt u op de website van de RDW.



***

Reactie van rwt:

Beste mevrouw Zerdoun,

dank voor uw respons, met name de tweede. Wij gaan een herkeuring doen, nu dat een andere garage al geoordeeld heeft dat de schade aan de dorpels zodanig is dat deze niet aan de APK voldoet. Ervan uitgaande dat de RDW er hetzelfde over denkt: hoe kan ik vervolgens, praktisch gezien, de verkoper aanspreken? Per aangetekende brief? Heeft de ANWB daar praktijkvoorbeelden van?

Alvast dank voor uw antwoord!



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

Voor het aanspreken van de verkoper verwijs ik u naar het "stappenplan klachten na aankoop" op onze website. Hier vindt u ook modelbrieven die u kunt gebruiken.