Reparatie niet goed uitgevoerd, nu maanden later extra kosten hierdoor

Vraag gesteld door Rudy86 op 09 augustus 2017

In september 2016 hebben wij eens auto gekocht. In maart 2017 blijkt deze olie te lekken. Terug geweest naar de garage van aankoop, blijkt dat de lekkage dermate ernstig is dat koppakking, distributieriem, waterpomp moet vervangen worden. Hiervoor 1400,- kosten gemaakt, garage van aankoop wilde 500,- meebetalen. Totaal was dus 1900,-.
Na wat onenigheid met monteur over kosten, tijdsduur e.d. is alles uiteindelijk gerepareerd. Na een week of 4 trad een storing op, oliedruk te laag.
We wilden niet terug bij de monteur ivm vertrouwen en omdat hij ons onbeschoft behandeld had.
Eerst naar Kwikfit geweest, stuurden ons door naar Peugeot. Daar even gekeken en olie bijgevuld. Moesten paar weken aankijken of het oliepeil zou dalen.
Melding bleef aan houden.

Toen naar eigen garage gegaan, diverse onderdelen vervangen, maar oorzaak bleek niet te vinden. Nu na 600,- kosten en diverse keren terug naar de garage blijkt dat de koppakking bij de eerste reparatie niet goed gemonteerd is en deels droogloopt.

De monteur van deze reparatie stelt dat wij direct bij hem terug hadden moeten komen en stelt dat hij niet aansprakelijk is hiervoor. Monteur van onze eigen garage en iemand van Peugeot dealer hebben beide bevestigd dat het probleem wel daardoor komt en dat de kosten wel richting 2000,-kunnen gaan oplopen doordat koppakking, nokkenas en lagers vervangen moeten worden.

Is de 1e garage verantwoordelijk en wat kunnen wij hiermee?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft in maart 2017 een reparatie laten uitvoeren bij een garagist vanwege een ernsitige olielekkage. Een maand na de reparatie gaf de boordcomputer een storing aan. Een Peugeot dealer, evenals uw eigen garae stellen unaniem dat de eerste garagist (maart 2017) de kooppakking onjuist heeft gemonteerd, waardoor er nu veel gevolgschade is ontstaan. Schade wordt begroot op circa € 2.000,-. U vraagt zich af of u deze schade kan verhalen op de eerste garagist.

Expertise
Eerste stap is nu om een onafhankelijke expertise te laten uitvoeren, teneinde vast te stellen of de eerste garagist daadwerkelijk steken heeft laten vallen bij reparatie koppakking. Mocht u over rechtsbijstand beschikken; expertisekosten zijn doorgaans gedekt.

Mocht de expert het vermoeden bevestigen, dan dient u de eerste garagist in de gelegenheid te stellen de schade - op zijn kosten - te herstellen.

Meer informatie over klachten na reparatie of onderhoud vindt u op onze website.