Kunnen we de reparatiekosten na 1,5 jaar nog verhalen op autodealer?

Vraag gesteld door van Gogh op 29 april 2016

In oktober 2014 hebben we een Opel Astra bouwjaar 2010 gekocht bij een autodealer. In november 2014 lekte er koelvloeistof en hebben ze dit na een hoop gedoe uiteindelijk voor ons gerepareerd. Tot heden heeft de auto prima gereden en zijn we behoorlijk tevreden met de auto. Tot afgelopen woensdag; er verscheen een melding op het dashboard dat er iets gerepareerd moest worden (weet niet hoe deze melding heet) en de auto deed ook raar (trok niet goed op). We zijn hiermee naar onze lokale automonteur gegaan en die gaf ons aan dat de nokkenas helemaal kromgetrokken is en dat er olie bij de koelvloeistof zit en dat dat er op wijst dat de katalysator ook kapot is. Beide moet gerepareerd worden en dit zou tussen de 1.500 en 2.500 euro gaan kosten. Motor moet helemaal uit elkaar etc etc. We hebben in de tijd dat we de auto hebben nooit een ongeluk of iets dergelijks gehad en rijden er 'gewoon' mee. Vind het heel vreemd dat deze schade is 'ontstaan' in een auto van 6 jaar oud. Vraag is dus: wat zijn mijn opties? Is het redelijk dat ik vind dat de autodealer waar ik hem gekocht heb, dit moet repareren kostenloos of tegen gereduceerd tarief? En misschien ook: Hoe kan een nokkenas ineens krom trekken? Wat kan hier de oorzaak van zijn? Ik krijg van automonteurs geen duidelijk antwoord...

Overigens hebben we van de Opel nederland vernomen dat er in 2014 een terugroep actie is geweest inzake iets met de koelingsvan (excuus als ik het verkeerd heb, maar ben niet thuis in de termen) Opel geeft aan dat er 2 handelingen hadden moeten gebeuren en daarvan is er maar 1 verricht. Wij hebben hier nooit iets over vernomen. Kan ik hier nog iets mee?

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft in oktober 2014 hebben we een Opel Astra uit 2010 gekocht bij een autodealer. In november 2014 lekte er koelvloeistof en dit is gerepareerd. Nu is er een grote reparatie nodig. Een automonteur gaf aan dat de nokkenas helemaal kromgetrokken is en dat er olie bij de koelvloeistof zit. U vraagt wat de mogelijkheden zijn.

Ik heb de situatie voorgelegd aan een van mijn technische collega's en hij vermoedt dat er sprake kan zijn van een defecte koppakking en dat de cilinderkop mogelijk krom is getrokken. De oorzaak hiervan moet onderzocht worden, maar in de meeste gevallen zou dit een gevolg zijn van oververhitting. Om de verkoper met succes aan te spreken, moet dus wel vaststaan wat de aard van de gebreken is. U moet dit ook bewijzen.

Bewijslast

De bewijslast ligt bij de koper als het gebrek pas 6 maanden of later na de aankoop naar voren komt. U moet dan bewijzen dat het product niet voldoet aan de verwachtingen die u op grond van de overeenkomst mocht hebben. En dat het gebrek er al was ten tijde van de koop. Als de verkoper vervolgens aantoont dat het gebrek is veroorzaakt door verkeerd gebruik, dan moet u het tegenbewijs leveren.

Meer lezen over klachten na aankoop