Welke kosten voor reparatie kan een koper claimen na aankoop auto?

Vraag gesteld door laura bruin op 22 oktober 2015

Goedendag

Ik heb de volgende vraag:
Op 8 september jl. hebben we onze Skoda bouwjaar 2003, via Marktplaats verkocht. De koper meldt ons vandaag dat de radiator van de kachel defect is. Dit zou € 500 gaan kosten. De koper beroept zich op een verborgen gebrek. Hij stelt na de koop weinig met de auto gereden te hebben.
Wij waren niet op de hoogte van het defect. De auto is in juli 2015 gekeurd en is technisch in orde.
Voorafgaande aan de koop heeft de koper een uitgebreide proefrit gedaan van circa 1 uur en heeft informatie ingewonnen bij onze onderhoudsmonteur. Het gebrek is toen niet naar boven gekomen.

Onze vraag is of wij als verkoper verplicht zijn dit defect te vergoeden. Aangezien meer onderdelen in de toekomst defect kunnen gaan, en wij hier ook aansprakelijk voor kunnen worden gesteld.

Graag horen wij van u.

Met vriendelijke groet

Fam. Bruin

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft begin september een auto verkocht via Marktplaats. De koper stelt dat er sprake is van een verborgen gebrek nu de radiator van de kachel kapot is. U was niet op de hoogte van dit gebrek en vraagt of u de kosten van dit defect dient te vergoeden.

Onderzoeksplicht

Bij het kopen van een tweedehands auto bij een particulier, geldt een vergaande onderzoeksplicht voor de koper. U bent als particuliere verkoper minder deskundig dan een professional. Daarom wordt er in dat geval meer onderzoek verwacht van de koper. De koper heeft een uitgebreide proefrit gedaan en informatie ingewonnen bij uw onderhoudsmonteur.

Meldingsplicht

Ook als u als particulier een auto verkoopt, moet u instaan voor de gebreken die de auto heeft. U bent verplicht de koper in te lichten over bestaande gebreken aan de auto waarvan u op de hoogte bent. In dit geval was u niet op de hoogte van dit gebrek.

Bewijslast

De bewijslast ligt in dit geval bij de koper. Dit betekent dat de koper dient te bewijzen dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was of dat u op de hoogte was van dit gebrek, maar deze informatie heeft achtergehouden.

Omdat er een uitgebreide proefrit is gedaan, er informatie is ingewonnen bij de onderhoudsmonteur en er na een maand wordt geconstateerd dat de radiator defect is, wordt het erg lastig voor de koper te bewijzen dat dit gebrek al bij de koop aanwezig was.