Wat te doen bij bagage verlies?

Vraag gesteld door Bikse Blanken op 11 januari 2017

Afgelopen zondag ben ik vanuit Istanbul terug naar Brussel gevlogen. Mijn oorspronkelijke vluchtschema zou zijn: Istanbul Amsterdam (vertrek en aankomst 6-01-2017). Vanwege een sneeuwstorm is die vlucht gecanceld. Het overboeken van de bagage naar Brussel, is kennelijk niet goed gegaan. Bij aankomst geen bagage.

Ik heb een PIR report opgemaakt op de luchthaven van Brussel. Nadat ik na 2 dagen nog niks te horen had gekregen over mijn bagage ben ik er zelf maar achteraan gegaan. Na een aantal keer bellen naar het nummer dat door Aviapartners aan mij is vertrekt, wist ik te achterhalen dat mijn babage op Amsterdam stond.

Hier willen ze mij niet helpen en in Brussel neemt er nooit meer iemand de telefoon op (de lijn is constant bezet of verbreekt de verbinding na 40 seconden). Verder heb ik ze een mail gestuurd, maar nooit een antwoord op terug ontvangen. Tenminste tot nu toe niet.

Welke stappen moet ik verder ondernemen? Heb ik eventueel recht op een schadevergoeding of om de kosten te dekken die ik heb gemaakt met het bellen naar Amsterdam en Brussel?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Onlangs bent u van Istanbul naar Brussel gevlogen. Bij aankomst bleek uw bagage zoek. Nu bent u al dagen bezig om uw bagage terug te krijgen. U vraagt zich af hoe nu verder te handelen.

Aangifterapport (PIR)
U heeft een aangifterapport (PIR: Property Irregularity Report) laten opmaken. Dit rapport heeft u nodig voor het indienen van een claim bij de luchtvaartmaatschappij of reisverzekering. Belangrijk is om ook de instapkaart en de bagagesticker te bewaren.

Bagage vertraagd
Uit uw verhaal begrijp ik dat u uw bagage nog niet terug heeft gekregen. maar dat deze op Schiphol staat. De luchtvaartmaatschappij moet ervoor zorgen dat uw koffer zo snel mogelijk bij u terecht komt.

De meeste luchtvaartmaatschappijen geven een vergoeding voor de aanschaf van direct noodzakelijke kleding en toiletartikelen. Dit is alleen het geval als de aanschaf van deze artikelen noodzakelijk is geweest. Dat wordt lastig als u naar huis vloog.

Bagage die meer dan 21 dagen zoek is, wordt als verloren beschouwd. Bij verlies van bagage heeft u recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Stel hiervoor de luchtvaartmaatschappij binnen 3 weken in gebreken.

Bij beschadiging of verlies van bagage heeft u op grond van internationale verdragen recht op een maximumvergoeding van 1.131 SDR (SDR staat voor 'bijzondere trekkingsrechten' dit is omgerekend circa € 1.200).

Uw bagage is op dit moment al 5 dagen vertraagd. Helaas kunt u dus nog geen schadevergoeding eisen van de luchtvaartmaatschappij.

Reisverzekering
Schade door verlies of beschadiging van de bagage is vaak ook gedekt door een reisverzekering. Dit kunt u nagaan in de polisvoorwaarden. Valt de schade onder de reisverzekering, dan kunt u de schade claimen bij de reisverzekeraar in plaats van de luchtvaartmaatschappij.

Meer informatie over bagageproblemen vindt u op onze website.