Wat te doen als Corendon ons niet goed heeft voorgelicht over reis naar Bali en geldigheid paspoort min. 6 maanden?

Vraag gesteld door Frank en Corendon op 14 maart 2017

Helaas kon 13, maart 2017 onze reis naar Bali ( geboekt via Corendon telefonish) niet doorgaan omdat we op Schiphol bij de KLM Bali te horen kregen dat het paspoort van mijn partner geen toegang zou bieden tot Indonesie omdat dit document nog maar 3 maanden geldig was. Corendon heeft ons hier niet op gewezen, ook niet toen we de reis telefonisch boekten. Op hun site vind je bij de Bali reizen nergens een verwijs naar 6 maanden geldigheid van paspoort. Enkel als je doorklikt naar algemene voorwaarden ga je dit vinden. Maar als consument ben ik niet voldoende ingelicht. helaas kan zowel Corendon als KLM niets voor ons doen, wat betekend dat we de volledige reisom kwijt zijn.
Ik voel me behoorlijk in de steek gelaten en wil graag weten of ik nog ergens een recht heb. Ik geloof niet dat veel consumenten de algemene voorwaarden gaan lezen betreft paspoort en vervaldatum. Corendon had mij hier op moeten wijzen toen ik de reis boekte. Ook bij het online inchecken op klm komt geen POP up die me hierop wijst. terwijl je herhaaldelijk zowel bij Corendon als KLM je paspoort gegevens moet invullen.
hopelijk kan iemand mij advies geven of me hierbij helpen.
We hebben lang gespaard voor deze reis en het is in 1 klap weg.
Groet Frank

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

Uw reis naar Bali is niet doorgegaan; het paspoort van uw partner was nog maar 3 maanden geldig, terwijl dat 6 maanden moest zijn. U vindt dat Corendon u had moeten wijzen op die geldigheidsduur, toen u telefonisch boekte.

Informatieplicht reisorganisator of boekingskantoor

Het is in het algemeen zo dat het de verantwoordelijkheid van de reiziger zelf is om zich op de hoogte te stellen en in bezit te zijn van de juiste reisdocumenten met de juiste geldigheidsduur. De informatieplicht van de reisorganisatie of het boekingskantoor is beperkt tot algemene op de Nederlandse nationaliteit afgestemde informatie over paspoorten, visa en eventuele formaliteiten op gezondheidsgebied. Deze informatie moet uiterlijk bij boeking worden verstrekt.

Verantwoordelijkheid reiziger

De reiziger is zelf verantwoordelijk om tijdig bij de betrokken autoriteiten de nodige aanvullende informatie in te winnen en tevens tijdig voor vertrek na te gaan of de eerder verkregen informatie intussen niet is gewijzigd. Dit staat in de algemene voorwaarden van de ANVR en van Corendon zelf. Ook staat op de site van Corendon vermeld dat voor een reis naar Bali uw paspoort na vertrek uit Bali nog 6 maanden geldig moet zijn.

Ik begrijp dat het voor u teleurstellend is dat uw vakantie niet door is kunnen gaan. Als u kunt aantonen dat u bij het telefonisch boeken of in de schriftelijke bevestiging niet op de algemene voorwaarden bent gewezen, heeft uw claim mogelijk een kans van slagen.



***

Reactie van JvKnegsel:

In zulke gevallen kun je altijd naar de ambassade bellen met meer informatie.

Men wil voorkomen dat mensen eenmaal in het land in de problemen komen (bijvoorbeeld ziekenhuisopname) en dat vervolgens hun paspoort verloopt. Dat is meestal de achtergrond van zulke termijnen.

Er kan soms wel soepel mee omgegaan worden. Zeker ingeval van georganiseerde reizen (je terugreis op een bepaalde datum is dan meestal wel gegarandeerd, anders dan bijvoorbeeld als op de bonnefooi rondtrekkende rugzaktoerist). Een toerist brengt ook geld in het laatje. Die weiger je ook niet graag.

Ik ken iemand die met dezelfde reisorganisatie (Corendon) naar Macedonië zou gaan. Volgens de website van Corendon moest het paspoort nog drie maanden geldig zijn en kort voor vertrek werd dat pas ontdekt. Het paspoort was echter nog maar twee maanden geldig.
Een telefoontje naar de Macedonische ambassade gaf de nodige geruststelling. De reis is gewoon doorgegaan met het bijna verlopen paspoort.

Nee heb je, ja kun je krijgen. Het kan de moeite lonen even naar de ambassade te bellen. En wie weet, kun je alsnog op reis. Naar de gewenste bestemming.
Het is het proberen waard!

Wel in het vervolg beter je reisdocumenten en de eisen om het land binnen te mogen, in de gaten houden! Voorkomen is beter dan genezen.