Is er sprake van dwaling

Vraag gesteld door Rondreis Cuba op 22 februari 2018

Ik heb samen met mijn vrouw en 2 vrienden een rondreis geboekt naar Cuba. Wij hadden specifieke wensen, we wilden met een chauffeur rondgereden worden en zo veel plaatsen aandoen met de mogelijke excursies erbij.
De eigenaar van het reisbureau heeft voor ons een reis samengesteld met vluchten van Tui. Wij waren daar niet gelukkig mee en er is gekeken naar alternatieven. We vonden onder andere de vlucht veel te duur. Gelukkig kon de adviseur ons helpen met een andere vlucht, met overstap en gunstigere tarieven.
Wederom een voorstel gekregen en weer waren een aantal punten niet helder of niet gewenst. Wij weer naar het reisbureau en alles werd aangepast. Omdat zowel ik als mijn vrouw lang en fors zijn ( 1.90 meter ) wilden we een extra stoel tussen ons in reserveren. Dit alles werd geoffreerd en wij zijn daarmee akkoord gegaan. helaas hadden we de offerte nog niet ingezien omdat er tussen het verzenden van de offerte en een telefoongesprek met een medewerker van het bureau luttele minuten zaten. Op de vraag of al onze wensen verwerkt waren hebben we akkoord gegeven. Zeker ook omdat de eigenaar van het bureau meerdere malen gevraagd heeft of we hem het vertrouwen wilden geven dat hij onze reis perfect samen zou stellen.
Omdat er gevraagd werd zo snel mogelijk de aanbetaling te voldoen hebben we dit zo snel mogelijk gedaan. Meteen daarna werden we gebeld. Het reisbureau had de termijn voor de tickets laten verlopen en er werd gevraagd of we per persoon 188 Euro wilden bijbetalen. Ik heb dit geweigerd en toen moest ik niet zo flauw doen en toch zeker de helft meebetalen. Ook dit heb ik geweigerd omdat ik vond dat de offerte bindend was. Met heel veel tegenzin ging de eigenaar van het kantoor akkoord. Een week later kregen we het bericht dat als wij zeker wilden zijn dat de extra ingekochte derde stoel tussen ons in zit en niet elders in het vliegtuig wij 100 Euro per persoon moeten betalen.
Wij zijn hierop onszelf eens goed gaan verdiepen in de reis, ( dit klinkt nalatig maar we zijn met vier personen, alle vier ondernemer met slechts weinig tijd, dit wilden we dus uit handen geven, daarom wilden we zaken doen met een gerenommeerd reisbureau ). Wat bleek. Onze "privé chauffeur kan iedere dag een ander persoon zijn die ons als taxi van de ene plaats naar de andere brengt. De kans is reëel aanwezig dat deze persoon niet of nauwelijks Engels spreekt. We hebben slechts 3 excursies op een reis van 15 dagen.
Wij zouden een reis krijgen van 17 dagen maar dit zijn er 15 geworden met een overnachting in het vliegtuig door de overstap.
De vliegreis van Tui blijkt goedkoper te zijn dan onze huidige vlucht.
De vliegreis van Tui had beter aangesloten in ons reisschema waardoor we nu 1 dag moeten "inleveren".
De eigenaar van het reisbureau noemt ons over de telefoon zeer onbeschoft als we onze vraagtekens plaatsen bij onze reis.
Als wij exact hadden geweten ( eigen schuld ) hoe de reis gepland was hadden we nooit akkoord gegaan.
Maar.
Er is nooit gesproken over de extra kosten die wij moeten maken om de derde stoel tussen ons in te krijgen. Als wij niet de vereiste 100 Euro betalen en 24 uur voor vertrek gratis reserveren is de kans miniem dat we ook daadwerkelijk deze stoel tussen ons in krijgen. Wij hebben dus een derde stoel betaald die ergens in het vliegtuig zal staan.
Door het ernstig geschade vertrouwen tussen ons en het reisbureau willen wij graag de reis laten ontbinden omdat wij denken dat er sprake is van dwaling.
Staan wij hierin in ons recht?

.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een geschil met een reisbureau over een geboekte reis naar Cuba voor vier personen. U vraagt zich af of u de reis kunt ontbinden op grond van dwaling.

Uiteindelijk heeft u zich akkoord verklaard met de reisovereenkomst. Op grond van bovenstaande zie ik geen mogelijkheid voor u om met succes de reisovereenkomst te vernietigen op grond van dwaling (art 6:228 BW).

Wat rest is de vraag of de gevorderde bijbetaling van de extra vliegtuigstoel reëel is.

Allereerst adviseer ik u middels de boekingsbevestiging na te gaan of reservering van de extra stoel in het vliegtuig is gereserveerd en doorbelast.

Mochten deze kosten nog niet zijn opgenomen in de boekingbevestiging, dan adviseer ik u via de luchtvaartmaatschappij na te gaan wat een dergeliojke reservering daadwerkelijk kost. Mochten deze kosten significant afwijken van de opgegeven kosten door het reisbureau, dan zou u er voor kunnen kiezen - mits mogelijk - om deze stoelreservering rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij te boeken. Anders zou u bezwaar kunnen maken tegen de hoogte van de voorberekende kosten.