Fabrieksgarantie TREK

Vraag gesteld door Marie-José van Gils op 13 september 2018

Juli 2017 heb ik TREK LM500+ gekocht bij de firma Hans Struijk.
Deze firma is onlangs failliet gegaan. Nu is er een probleem met de fiets wat m.i. onder de fabrieksgarantie valt. De fabrieksgarantie is 2 jaar volledig. Vanwege het faillissement ben ik nu aangewezen op een andere TREK dealer. Deze stelt echter dat ik, omdat de fiets niet bij hem is gekocht, het uurloon zelf moet betalen. Dat heb ik niet geaccepteerd dus met niet gerepareerde fiets huiswaarts. Ik heb telefonisch contact met TREK Benelux opgenomen en dit aan de helpdesk medewerker voorgelegd. Hij vond dit een hele normale gang van zaken. Ik kan mij echter niet voorstellen dat dit wettelijk is toegestaan. Immers voor twee jaar volledige fabrieksgarantie zou het niet moeten uitmaken waar je de fiets hebt gekocht. De extra garantie die ik had bijgekocht ben ik ook al kwijt vanwege dat faillisement. Wie heeft/krijgt gelijk in een zaak als deze?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Juli 2017 heeft u bij een rijwielhandelaar een e-bike (TREK LM500+) aangeschaft. Binnen de fabrieksgarantie (2 jaar) heeft zich een gebrek geopenbaard. De verkoper blijkt failliet. Nu de importeur als een andere TREK-dealer niet thuis geven, vraagt u zich af wat uw rechten zijn.

Wanneer er fabrieksgarantie van toepassing is, kunt u zich - in geval van een faillissement van de verkoper - zich doorgaans voor garantie wenden tot een andere dealer van het merk.

Of u zich voor een beroep op de fabrieksgarantie kunt beroepen bij een andere TREK-dealer, hangt geheel en al af van de geldende garantie voorwaarden.

Kunt u mij een link doen toekomen naar de toepasselijke (garantie)voorwaarden? Dan zal ik met u meekijken.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.