Airco werkt niet. wat mag ik verwachten van de verkopende partij omtrent reparatiekosten?

Vraag gesteld door Ed71 op 30 juli 2018

In 2017 een aangepaste bus uit 2010 gekocht (met BOVAG garantie). Tijdens koop bleek airco niet goed te werken, dit aangegeven (staat op koopovereenkomst). Euvel werd verholpen voor overdracht. In mei dit jaar (eerste warme dagen) bleek de airco niet voldoende te koelen. Na contact met verkopende garage waren zij bereid om onkosten (bijvullen airco) te vergoeden. Twee maanden verder, met in de tussen tijd nogmaals een bijvulling, doet de airco het wederom niet. De garage die de bijvullingen heeft uitgevoerd heeft bij de laatste bijvulling alaangegeven dat het probleem mogelijk onder het dashbord ligt. Een reparatie zal dan behoorlijk duur worden. Wat mag ik van de verkopende garage verwachten in tegemoetkoming van de kosten. Het lijkt er immers op dat het probleem van de airco bij de koop niet afdoende is verholpen

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Vorig jaar heeft u bij een autobedrijf (BOVAG-lid) een aangepaste bestelbus gekocht uit 2010. De verkoper heeft op de koopovereenkomst aangetekend de airco te zullen herstellen voor aflevering. Nu blijkt de airco niet te functioneren en is er een dure reparatie nodig. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Bij de beantwoording van de vraag ga ik ervan uit dat de zes maanden BOVAG-garantie bij constatering van het probleem aan de airco reeds was verlopen.

Wanprestatie (art 6:74 BW)
Het heeft er alle schijn van dat de airco voor levering niet deugdelijk hersteld is. Ik raad u aan terug te gaan naar de verkoper om deze in de gelegenheid te stellen, het gebrek aan de airco deugdelijk te herstellen. De reparatiekosten komen dan in beginsel voor rekening van de verkoper.

Wettelijke garantie
Daarnaast zou u zich eventueel op de wettelijke garantie kunnen beroepen. De auto voldoet immers niet an de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst (conformiteit art 7:17 BW). Relevante factoren zijn hierbij; de koopprijs, bouwjaar, kilometrage en informatie van de verkoper. How ouder de auto, des te meer de redelijke verwachting naar beneden dient te worden bijgesteld.

Geschillencommissie Voertuigen
Geschillen met een BOVAG garage kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Voorheen was dit alleen mogelijk als de auto werd geleverd inclusief BOVAG-garantie. Bij aankopen vanaf 01 april 2018 kan dit tevens wanneer de auto zonder BOVAG-garantie is geleverd.

Stappenplan
Voor de juiste volgorde van aanpak adviseer ik u ons stappenplan Klachten na aankoop te gebruiken.