Afgesproken beurt na aankoop niet correct uitgevoerd

Vraag gesteld door Martin83 op 19 november 2015

In september 2015 hebben wij een Citroën C4 uit 2009 aangeschaft met een km stand van 128.500 km bij een niet-bovag aangesloten garage. Aangezien er geen garantie gegeven werd, de auto laten controleren door een andere BOVAG dealer in de buurt. Deze gaf enkele punten aan waaronder een beurt.
Op basis van deze uitslag besproken dat wanneer deze punten opgelost werden wij de auto zouden kopen. Ook specifiek nog gevraagd naar de distributieriem maar aangezien het een distributieketting betrof was het niet nodig deze te vervangen.
Nu 3 maanden later staan wij bij de Citroën garage omdat er weinig turbo op de motor zit. Blijkt dat er verkeerde olie in de motor zit (had niet in een THP motor gemogen?). Motor is verontreinigd en moet schoon gemaakt worden. Daarnaast heeft volgens de computer de laatste beurt plaats gevonden in 2013. De grote beurt van 120.000 km is nog niet gebeurt.

Mijn inziens is de verkopende garage nalatig geweest en heeft het slecht of zelfs geen werk geleverd. Maar ik ben benieuwd wat uw visie is?
En waar ik bang voor ben: Naast een kort keuringrapport van de BOVAG dealer (welke in mijn ogen geen rechtsgrond heeft) is er alleen een mondelinge afspraak. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een tweedehands Citroën C4 uit 2009 gekocht zonder garantie. Nu is gebleken dat de motor verontreinigd is en is er niet - zoals afgesproken - een beurt gegeven. U heeft enkel een mondelinge afspraak met betrekking tot de grote beurt.

Mondelinge afspraken zijn rechtsgeldig, maar lastig of niet te bewijzen. Als u heeft afgesproken dat de garage bepaalde werkzaamheden zou uitvoeren, dan dienen deze afspraken ook nagekomen te worden. 

Verontreiniging

Volgens onze auto-experts is verontreiniging van een dergelijke THP motor een bekend probleem. Verontreiniging van dit type motor is een langdurig proces welke ontstaat als gevolg van het nieuwe rijden in combinatie met het rijden van korte afstanden en het gebruik van verkeerde motorolie. Dit ontstaat niet binnen een korte periode. 

Conformiteit 

Als er sprake is van een gebrek dat niet mag voorkomen gezien de redelijke verwachtingen die u van de auto mag hebben op grond van de gesloten overeenkomst, dan is er sprake van non-conformiteit. Hierop kunt u een beroep doen, nu er geen garantie van toepassing is.

Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a.: leeftijd van de auto, koopprijs van de auto in relatie tot de nieuwprijs, waar u de auto kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto. U spreekt altijd de verkoper aan, als er sprake is van non-conformiteit. 

Bewijslast

Nu de auto binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont, dan was dat gebrek volgens de wet bij aankoop al aanwezig. Als de verkoper van mening is dat de auto niet gebrekkig was, moet hij dat bewijzen. De kans is klein dat hij kan aantonen dat door verkeerd gebruik in een paar maanden de motor is verontreinigd, omdat dit een langdurig proces is. 

Reparatie

Ik adviseer u de verkoper aan te spreken en aan te geven dat er volgens u sprake is van non-conformiteit. Volgens de wet geldt dat in dit geval dat de verkoper het gebrek kosteloos dient te herstellen. U kunt gebruik maken van ons stappenplan

Meer lezen over klachten na aankoop