Reclameren autohandelaar

Vraag gesteld door LijnV op 12 maart 2018

Beste lezers,

5 december heb ik bij het Autohuis Amersfoort een Citroen Grand C4 Picasso gekocht. Het Autohuis is een handelaar in allerlei auto's die mij deze auto als "nette auto in goed staat" heeft verkocht. Op het tijdstip van kopen reed hij ook prima, en de tweedehandskeuring (Belgie) alsook een onafhankelijke keuring vonden niet veel mis met de wagen uit 2009. Hij heeft van deze handelaar nieuwe banden gekregen en de olie en oliefilter is ververst. Bij het naar huis rijden trof mij de eerste storing al: brandstofmenging te arm. Dit zou hebben kunnen komen doordat ik er Euro 95 in had gegooid, en de Citroen benzinemotoren liever op Euro 98 willen rijden. Ik heb deze storing gemeld bij het Autohuis en kreeg te horen dat het ook wel eens een overslaande bougie kon zijn en dat de storing mogelijk vanzelf zou kunnen verdwijnen. Enfin, ik ging nog meer mis: de temperatuursensor ging stuk, de wagen ging steeds slechter schakelen (als alles goed ging, reed hij als een zonnetje, zo niet ging hij tot een onwaarschijnlijk hoog (5500-5750) toerental doortrekken om zijn snelheid te kunnen krijgen voordat hij doorschakelde - het is een 1.6 automaat). Een Citroendealer hier heeft uiteindelijk toen de temperatuursensor vervangen. Daarna deed hij het weer een paar dagen prima, maar ging daarna weer dezelfde storingsverschijnselen vertonen. Fast forward naar vandaag: ik heb de auto voor diagnose naar de Citroendealer gebracht (daar heb ik een aparte vraag over) en die constateerde een kapotte lambdasensor - kosten ongeveer EUR 200. Verder bleek de bedrading verkeerd te zitten, maar dat had tot dan toe niemand gezien. Ook bleek de accu fysiek te klein (zo'n 2 cm) te zijn. Vraag is nu: welke reklameringsmogelijkheden heb ik nu, en bij welke instantie kan ik dat het beste doen? Het Autohuis beweert mij zonder garantie de auto te hebben verkocht, maar ik had vanaf dag 1 problemen waarvan ik het Autohuis ook netjes op de hoogte had gehouden. Het Autohuis zelf had ook aangegeven dat zij zelf geen diagnose op de auto kon uitvoeren en dat ik daarvoor naar een lokale garage het beste kon gaan. Nu wil het Autohuis geen tegemoetkoming doen, de lambdasensor die nu stuk blijkt (en waarschijnlijk al stuk was) zou een "elektrisch slijtageonderdeel" zijn en daarmee sowieso al niet onder garantie vallen. Ik krijg nu het gevoel met een "zeperd" te zijn opgescheept, waarmee mij iets verkocht is dat niet aan zijn verwachtingen (nette, onderhouden wagen, zonder gebreken) voldoet. Wie helpt mij op weg naar een oplossing? Geld terug, arbitratie, anders namelijk?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In december 2017 heeft u bij een autohandelaar een gebruikte Citroën C4 Grande Picasso (2009) zonder garantie aangeschaft. Vrijwel direct openbaarde zicht tal van storingen. De verkoper geeft niet thuis. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Euro 95/98
In het instructieboekje van de ze auto staat vermeld, dat de benzinemotor ontwikkelt is voor EURO 95, maar voor meer rijcomfort wordt Euro 98 geadviseerd.

Lambda sensor
De gemiddelde levensduur van een dergelijke sensor bedraagt circa 10 jaar. Derhalve is het niet uitzonderlijk dat deze sensor na 9 jaar aan vervanging toe is.

Accu
Als u een (gebruikte) auto koopt, dan heeft u redelijkerwijs niet te verwachten dat er een afwijkende maat accu in de auto zit. Vind dat de verkoper hier wel iets aan moet doen op grond van de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW e.v.)

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.