Na aankoop van auto blijkt bumper overgelakeerd

Vraag gesteld door PoloHelga op 07 augustus 2018

1 jaar geleden heb ik een bruin metallic VW Polo (2015; 20300 km) gekocht. Na meerdere keren door de wasstraat gegaan te zijn, blijkt de bumper achter (rood) overgelakeerd te zijn. Ik heb dit aan de verkopende VW garage afgelopen vrijdag (3/8) laten zien en zij beaamden dit. Maar de eigenaar/verkoper van de garage gaf aan dat zij dit bij aankoop van de auto ook niet wisten en dat ik geen aanspraak kan maken. Kunt u mij adviseren, of ik de garage aansprakelijk kan stellen op het feit, dat zij zogenaamd een schadevrij auto verkocht hebben, waarvan nu blijkt da dit niet zo is?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Een jaar na aankoop van een gebruikte VW Polo (2015/ 20.300 km) bij een Volkswagen dealer, blijkt de auto toch niet schadevrij te zijn. Nu de lak van de bumper loslaat, blijkt dat in ieder geval ooit de bumper is vervangen voor een gebruikte bumper van een rode VW Polo. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Schadevrij
Definitie schadevrij volgens de BOVAG is dat een auto nimmer schade heeft gehad, of dat de schade dusdanig deugdelijk hersteld is, zodat dit geen negatieve invloed heeft op de waarde van de auto.

Schade voor Rekening en risico dealer
Nu de auto klaarblijkelijk niet deugdelijk is hersteld, maakt dat de dealer - ook al wist hij er niet van af - de schade alsnog deugdelijk dient te herstellen. De kosten zijn uiteraard voor rekening van de dealer.

Geschillencommissie
Indien de auto destijds geleverd is inclusief BOVAG-garantie, kunt u bij een geschil deze ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.