Geldigheid Bovag Garantie

Vraag gesteld door Doro op 11 mei 2015

Ik heb september2014 een Skoda occasion (2004) bij een dealer gekocht met Bovag garantie. Na een maand ben ik teruggegaan omdat er olie onder de auto lag. Volgens de dealer was het condens en niets aan de hand.
Enkele weken na afloop Bovag kreeg ik onderweg problemen met de besturing van de auto. Bij een garage bleek dat de ophangrubbers voorwielen in zeer slechte staat waren en te veel speling gaven waardoor de auto niet goed stuurgedrag vertoonde.
Omdat ik een slecht gevoel bij de auto kreeg heb ik een totaalkeuring laten doen bij de ANWB. Daar bleek lekkage aan versnellingsbak automaat. Advies repareren. Airco die niet werkte, lekkage condensor en fout code elektronica. Ook stond in de orderbrief dat distributieriem zou worden vervangen en aflever beurt gedaan zou worden. Is allemaal niet gebeurt, dan wel met nee aangekruist in het service boekje.
De dealer wil kosten delen maar ik vraag me af of dit wel terecht is.
Hoe vlieg ik dit het beste aan bij de dealer? En hoe verhouden deze klachten zich met het consumentenrecht? Met name de lekkage versnelling automaat baren mij zorgen evenals de distributie riem die niet vervangen lijkt.

graag advies,
groet, Doro

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht met Bovag garantie. Tijdens de garantie heeft u enkele klachten gemeld. Na verloop van de garantie openbaren zich diverse gebreken.

Allereerst is kennelijk afgesproken bij de koop dat de distributieriem voor aflevering zou worden vervangen. Als blijkt dat dit niet is gebeurd zal de garage dat alsog voor u moeten doen zonder u daarvoor kosten in rekening te brengen. De overige klachten vallen buiten de garantie. Deze is immers afgelopen. Dit is alleen anders als deze zaken tijdens de garantie zijn gemeld maar niet afdoende zijn opgelost.

Overigens heeft u ook als de garantie voorbij is nog wel iets waar u op terug kunt vallen, namelijk de wet. Hierin wordt aangegeven dat u als consument redelijke verwachtingen mag hebben van wat u koopt. Deze verwachtingen hangen dan wel weer af van de leeftijd van de auto, de kilometerstand en het onderhoud enz. Hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten. Ook zult u moeten aantonen dat deze gebreken al bij de levering aanwezig waren. De verkoper kan tevens een bijdrage in de herstelkosten vragen. U geeft aan dat de garage de kosten wil delen. Op zich is dat gezien al deze factoren niet onredelijk.

Voor de stappen die u verder kunt nemen verwijs ik u naar onze website: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop

 

 



***

Reactie van Visser001:

Beste,

Mijn vraag is of reparaties in de elektronica van een auto ook vallen onder de Bovag Garantie



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

U heeft een vraag over de Bovag garantie. De vraag is of elektronica ook onder de Bovag garantie valt.

Onder de Bovag garantie vallen gebreken die binnen de garantieperiode zijn ontstaan of gebreken die niet waarneembaar waren bij de aankoop. Het moet echt gaan om een gebrek en dus niet om slijtage. Onderdelen die als gevolg van regulier onderhoud vervangen moeten worden vallen niet onder garantie. Evenmin vallen hieronder de ruiten, radio, banden en accessoires.

Elektronica valt als er sprake is van een gebrek inderdaad onder de garantie.

Meer informatie over garantie vindt u op onze website.