Kapotte auto gekocht

Vraag gesteld door Audi a3 op 01 mei 2015

Goededag,
Ik heb 7 dagen geleden een audi A3 2.0 tfsi 2011 gekocht.
Alleen gister avond reed ik er mee en begon die heel raar te doen en is uiteindelijk uitgevallen en ging niet meer aan. De auto is door de anwb naar de garage gesleept en blijft dat de auto veel problemen heeft. Ik vraag me af of ik nog bij de garage kan aankloppen om me geld terug te vragen en de auto terug kan geven?
En of ik een expert van de anwb kan laten komen en naar de auto kan laten komen zodat de motorische schade zwart op wit staat en kan aanvechten op juridische manier.
Mvg,
Salim

Antwoord van David

ANWB Expert

In beginsel is de verkoper verantwoordelijk voor het product wat hij verkoopt. Als er gebreken zijn die u niet had hoeven te verwachten, gezien prijs, leeftijd en kilometerstand dan kunt u de verkoper daarop aanspreken. Dit noemen we het non-conformiteitsbeginsel (een soort wettelijke garantie). De verkoper moet de gelegenheid krijgen de gebreken te herstellen. Doet hij dit niet, dan kunt u hem in gebreke stellen.

Van belang is dat u bij het kopen van een tweedehands auto een onderzoeksplicht heeft. Dit betekent o.a. dat u een proefrit maakt en de auto inspecteert op zichtbare gebreken. 

Voor meer informatie over problemen na de aankoop van een tweedehandse auto verwijs ik u naar de volgende informatie: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop

In dit geval is het niet duidelijk of dit een garage betreft, die is aangesloten bij de BOVAG. In dat geval zou u het geschil nog voor kunnen leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Verder verwijs ik u naar ons handige stappenplan op onze website: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop