Juridische vraag: oplichting

Vraag gesteld door Robert Wijk op 15 april 2015

Ik heb 3 maanden geleden een Audi A3 2002 automaat gekocht voor € 5.000,- met 140.000 kilometer op de teller. Er mankeerde van alles aan. Ik heb er zelf een nieuwe accu in gezet. Het linkerraam is vervangen.
Ook bleek de thermostaat het niet te doen. Er is een nieuwe thermostaat in gezet, maar wel een thermostaat voor een versnellingsauto. Dit hebben ze zo opgelost dat de thermostaat toch werkt.
Voordat de thermostaat er in gezet is lekte de auto geen olie van betekenis. Daarna veel. Ongeveer 1 liter op 300 kilometer. Ook is er nu smudge in de oliedop. Dit was daarvoor niet. Ik heb geen witte of zwarte rook uit de uitlaat. Ik zie ook geen duidelijke lekken op of onder de motor. Er is geen olie in de koelvloeistof.

Ik vermoed dat er een fout is gemaakt bij het inzetten van de thermostaat.

De garage waar ik het heb gekocht raad mij aan een nieuwe motor in de auto te laten zetten. Hij wil daarvoor rekenen € 800,- ex BTW en € 130,- ex BTW voor de distributieriem. Hij geeft aan hiermee coulant te zijn door zelf de inzetkosten voor zijn rekening te nemen. Ik vind dat onredelijk omdat ik hiermee naast de € 5000,- nog weer extra kosten zou maken voor een auto die het vanaf het begin goed had moeten doen.

Ik kwam er recentelijk achter dat de dealer een slechte naam heeft

Vraag:
Ik voel me behoorlijk opgelicht door de dealer waar ik de auto heb gekocht omdat ik voor € 5.000,- mag rekenen op een auto die de komende 2 jaar rijdt zonder bijzondere problemen. Kan de ANWB mij helpen deze oplichting aan te pakken?

Antwoord van David

ANWB Expert

Zoals mijn collega eerder op uw vraag antwoordde is het van belang dat u de motor moet laten testen op inwendige lekkage. Daarna kan er een volledige balans opgemaakt worden wat er allemaal mis en welke vervolgstappen u kunt ondernemen.  

In beginsel is de verkoper verantwoordelijk voor het product wat hij verkoopt. Als er gebreken zijn die u niet had hoeven te verwachten, gezien prijs, leeftijd en kilometerstand dan kunt u de verkoper daarop aanspreken. Dit noemen we het non-conformiteitsbeginsel (een soort wettelijke garantie). De verkoper moet de gelegenheid krijgen de gebreken te herstellen. Doet hij dit niet dan kunt u hem in gebreke stellen. Mogelijk betreft het een BOVAG-garage, dan zou u nog aanspraak kunnen maken op BOVAG-garantie en het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Verder verwijs ik u naar ons handige stappenplan op onze website: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop