Hoe erg mag een auto stuur trillen

Vraag gesteld door PMvS op 26 februari 2015

In mei 2014 is mijn nieuwe golf variant 1,6 diesel 5 versnellingen afgeleverd. Al snel na de aflevring merkte ik, dat de auto en het stuur irritant trilde. Dit gemeld bij de dealer. Deze heeft de klacht onderzocht en met een uitgebreide melding gemeld bij PON. Er was geen oplossing voor het probleem, dus heb ik mijn rechtsbijstand verzekering ingeschakeld. Dus heeft in overleg met de dealer en mij GARANTEX ingschakeld voor een bindend advies in het geheel.
Het Bindend advies luid, dat het een producteigenschap is en dat het trillen weg is als de koppeling is ingetrapt. Nu weet ik uit ervaring dat het heel moeilijk rijden is met een ingetrapte koppeling. Ik was niet te vreden met het bindend advies en ben in Duitsland naar een dealer gegaan en deze gaf aan dat het een klacht was. Er is namelijk een onbelans in het vliegwiel, wat kan verergeren of verminderen. Ik heb de de pech dat het steeds erger wordt. Nu stelt mijn rechtbijstand verzekering, dat ik tijdens de koop had moeten informeren naar de rijeigenschappen van de auto, want dit hoort bij de auto( volgens het bindend advies)
Nu heb ik mijn auto naar een andere dealer gebracht en deze heeft het vliegwiel, drukgroep, druklager etc, vervangen. Dus wel degelijk een klacht.
Welke juridische mogelijkheden heb ik nu nog, om een schade vergoeding te eisen?

Antwoord van David

ANWB Expert

Het is niet makkelijk te zeggen wanneer een trillend stuur precies een gebrek oplevert. Het is ook niet zomaar te meten. U geeft aan dat er na inschakeling van de rechtsbijstandverzekering een bindend advies is verstrekt door Garantex. Deze zou hebben geconcludeerd dat het een producteigenschap betrof. Als blijkt dat veel auto’s van dit merk en type deze trilling hebben, dan wordt er gesproken over een producteigenschap. Het probleem met producteigenschappen is dat dit een klacht hierover niet altijd objectief vast te stellen is.

U heeft een nieuwe auto gekocht, waarbij u mag verwachten dat het de eigenschappen bezit voor normaal en veilig gebruik. Nu u de rechtsbijstandsverzekering al heeft ingeschakeld, zou u wellicht nog overleg kunnen plegen over een gang naar de geschillencommissie Voertuigen. Dit kunt u ook zelf doen. Er zijn verschillende uitspraken van de Geschillencommissie waarin dit soort problemen worden besproken. Vaak gaat een expert kijken naar de oorzaak van de klacht.

U geeft in uw bericht aan dat er een bindend advies is verstrekt. Als er is afgesproken dat het advies bindend is, dan wordt het lastig om iets nog voor te leggen bij de Geschillencommissie Voertuigen. Marginale toetsing is uiteraard wel mogelijk. Dit ligt ook aan wat er is afgesproken met betrekking tot het bindend advies.

Ik zou u adviseren om contact op te nemen met de rechtsbijstandverzekering om de verdere mogelijkheden te bespreken voor een contra expertise of een gang naar de rechter voor marginale toetsing.