heb ik recht op repearatie van een gebrek aan een auto die ik heb gekocht zonder garantie?

Vraag gesteld door luuk61 op 26 augustus 2016

Na een uitgebreide proefrit heb ik op 5 augustus 2016 een Mitsubishi Colt gekocht van 2006 met 76400 km voor 3500 euro zonder garantie. Door een griep heb ik er weinig mee gereden. Nu merkte ik een paar dagen geleden dat de auto bij koude motor niet in zijn achteruit wil. Bij navraag bij een Mitsubishi dealer bleek dat dit vaker bi deze auto's voorkomt en dat nieuwe gemodificeerde koppeling platen en drukgroep noodzakelijk is.

De auto werd destijds door een verkoper uit een hal gereden en stond even te draaien voordat ik een proefrit kon maken. Hierdoor heb ik niet gemerkt dat de auto bij koude motor, wanneer hij op de choke staat en meer toeren maakt, niet in zij achteruit wil zonder heel hevig geknars. Heb ik nog recht op reparatie ondanks dat ik de auto zonder garantie heb gekocht? ik heb destijds de verkoper gevraag of de auto goed was maar omdat hij net ingeruild was, (plm een week eerder) wist de verkoper het niet. Ondanks dat mag ik mag toch verwachten dat de auto goed is?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft enkele weken geleden een auto gekocht. Nu blijkt de auto bij een koude start niet in zijn achteruit te gaan. Reparatie is noodzakelijk.

U heeft de auto gekocht zonder garantie en kunt dan ook alleen een beroep doen op de wet.U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

In uw geval betreft het een auto van 10 jaar oud. Daarbij kunt u niet meer stellen dat u geen enkel gebrek hoefde te verwachten.U zou de verkoper aan kunnen spreken op grond van het feit dat u in ieder geval niet zo snel na aankoop al reparatiekosten hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een deel van de kosten op zich zou nemen.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.