De vraag is of ik juist gehandeld heb...

Vraag gesteld door herriemaat op 23 september 2015

Ik heb in Italie afgelopen zomer op Sardinië een auto gehuurd bij Hertz Italia (Thrifty). Door vermoeidheid, slecht Engels sprekende medewerkers (ik praat ook slecht Italiaans overigens) ben ik er toch ingetrapt.... En met handtekening nota bene!!!!!
De volgende dag in het plaatsje heb ik alles nog eens goed nagelezen en schrok ik me een hoedje: Super Cover Insurance €602,- !!! Gelijk gebeld met Hertz Nederland. Een vriendelijk sprekende man zou het verhuurbedrijf proberen te bellen en hij verzekerde mij dat ik op tijd (binnen 24 uur) was om de verzekering alsnog om te zetten naar de normale. Zonder die belachelijk Super Cover dekking.
Vervolgens kreeg ik een mail van Hertz Nederland dat ook hij ze niet te pakken kreeg en dat hij de Italiaanse verhuurders de oproep deed mij z.s.m. terug te bellen. Aan het eind van de dag heb ik nog 2 maal mail contact met de Nederlandse Hertzman gehad, maar het lukte ons niet om Hertz Italia te pakken te krijgen.....
De dagen daarna ben ik ook niet meer gebeld of gemaild door het verhuurbedrijf.
Toen ik terug van vakantie ben gekomen heb ik vervolgens m'n ANWB VISA Credit Card opdracht gegeven de Italiaanse rekening te laten blokkeren. Met succes. Een betwiste transactie heet dat zo mooi.
2 weken geleden kwam er een Hertz afschrift binnen bij de VISA waarop mijn handtekening en de verhuurcondities stonden vermeld. Zij zagen geen andere mogelijkheid dan alsnog het bedrag aan Hertz Italia uit te keren.

En hier ben ik het dus pertinent niet mee eens. Ik vind dat ik er alles aan gedaan heb in contact te komen met het bedrijf vanaf mijn vakantieadressen.

Heb ik enige juridische kans???

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U vraagt ons of er nog mogelijkheden zijn om de betaalde exorbitant hoge verzekeringskosten terug te krijgen van de verhuurder in Italië.

Alleen in het geval u kunt aantonen dat de hoogte van de desbetreffende bijgekochte verzekering incorrect is, zou u eventueel kans kunnen maken om de teveel betaalde verzekeringspremie terug te krijgen.

Probleem in casu is dat u door plaatsing van uw handtekening op de huurovereenkomst (inclusief bijgekochte verzekering) zich akkoord heeft verklaard met deze kosten. Het terug verkrijgen van de totale verzekeringspremie lijkt me hierdoor niet haalbaar.

Advies
Mocht u kunnen aantonen dat u teveel betaald heeft voor de desbetreffende verzekering, dan adviseer ik u in eerste instantie schriftelijk uw beklag te doen bij de autoverhuurder in Italië.
Een volgende stap zou kunnen zijn om de klacht ter beoordeling voor te leggen aan het ECC (Europees Consumenten Centrum),in het geval u niet over een rechtsbijstandverzekering beschikt.